Najpierw definicja łopatologiczna: pozycjonowanie to wszystkie te procesy, które mają spowodować, że twoja strona będzie częściej sugerowana użytkownikom wyszukiwarek internetowych (w polskich warunkach zwykle sprowadza się to do widoczności w Google). Gdyby tę definicję dalej analizować, pojawią się tam nazwy różnych technik, sposobów i trików, które mają pozycjonowanie uczynić szybszym i tańszym, ale zamiast bawić się w takie niepotrzebne zaciemnianie obrazu, zrobimy trochę inaczej.
Głównym narzędziem pozycjonującym się hiperłącza, czyli linki, które prowadzą do twojej strony. Każdy taki link jest zbudowany ze znacznika <a> i anchora, czyli jakiegoś tekstu, który staje się linkiem, umieszczonego wewnątrz znacznika. Anchor często jest utożsamiany ze słowem kluczowym, co jest tożsamością nieprawdziwą. Anchorem jest wszystko, co pojawia się w linku, natomiast słowo kluczowe to wyraz lub wyrażenie, na którego pozycjonowaniu ci zależy, czyli takie, które, wpisane przez użytkownika w wyszukiwarkę, ma przekierować go na twoją stronę. Przykład: sprzedajesz odtwarzacze mp3, więc twoim słowem kluczowym może być na przykład „tanie odtwarzacze mp3”, ale anchorem może być albo „tanie odtwarzacze mp3”, albo na przykład „kliknij tutaj”.
Ogólnie rzecz biorąc – im więcej linków z anchorem będącym słowem kluczowym, tym wyżej pokaże się twoja strona. Niestety, to uproszczenie może wprowadzić cię w kłopoty: anchory, frazy kluczowe, typy linków, ich konstrukcję i ilość trzeba umieć w odpowiedni sposób zorganizować. Tutaj nic nie ogranicza się do prostych zależności. Google swoje strony z wynikami układa na podstawie kilkuset różnych czynników. Jednymi z nich są: unikalność linkującego tekstu, wiarygodność strony linkującej, długość tekstu linkującego. Te trzy parametry są niekorzystne, jeśli używasz tradycyjnych metod pozycjonowania. Alternatywne, takie jak Article marketing, wykorzystujące długie, sensowne, wartościowe artykuły opublikowane na znanych stronach, mają większą skuteczność.
Pozycjonowanie można na pewno opisać w kategoriach ekonomicznych. Pozycjonowanie niektórych fraz kluczowych do koszt nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie, a zwykle pozycjonuje się przynajmniej kilka fraz równocześnie. Tradycyjne metody SEO wymagają, aby linków tworzyć tysiące i dziesiątki tysięcy i robić to praktycznie bez końca (ponieważ raz wstawione linki giną, kiedy właściciele nie przedłużają domen albo Google ukarze stronę linkującą). Article Marketing, bazując na stronach wysokiej jakości, nie wymaga nakładu pracy tego rzędu – artykułów może być nawet kilkanaście lub kilkadziesiąt, a linki są zdecydowanie trwalsze. Definiując pozycjonowanie przez pryzmat ekonomii, byłby to proces inwestycyjny, chyba że chcesz korzystać tylko ze starych metod. Wtedy proces ten można naukowo nazwać marnotrawieniem pieniędzy.
Oczywiście nic nie jest tak proste, jak to przedstawiliśmy. Na temat pozycjonowania napisano chyba więcej niż na temat jakiejkolwiek innej metody promocji produktów i usług, a każdy autor ma trochę racji – studium przypadku się tu nie sprawdza, ponieważ nigdy nie poznamy wszystkich czynników definiujących pozycję stron, co sprowadza się do tego, że pozycjonowanie jest zawsze działaniem na ślepo – warto więc wybierać te metody, o których wiemy, że przynajmniej w obszarze niektórych ważnych parametrów są bardziej skuteczne od pozostałych.