Dobrze sporządzony biznesplan to podstawa sukcesu w każdej firmie, niezależnie od jej wielkości. Pozwoli on zaplanować poszczególne kroki, uporządkować posiadane informacje, a także jest wymagany przy ubieganiu się o środki finansowe na rozwój działalności. Wszystko to jest możliwe do osiągnięcia, o ile biznesplan został przygotowany w poprawny sposób. Nie jest to zadanie łatwe, ale każdy posiadający stosowne wytyczne powinien mu sprostać.
Dość ciekawą propozycję dla osób mających zamiar go napisać stanowi poradnik Biznesplan w małej firmie. Jego autorami są Colin Barrow, Paul Barrow, Robert Brown. Powstał on przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczenia setek początkujących przedsiębiorców, a także Wydziału Przedsiębiorczości Wyższej Szkoły Zarządzania w Cranfield w Wielkiej Brytanii, prowadzącej programy rozwoju przedsiębiorczości. Autorom udało się wypracować własną metodę wspierania studentów w opracowywaniu i zatwierdzaniu koncepcji związanych z rozwojem biznesu.
Po zakończeniu każdego z programów przedsiębiorczości zapraszano specjalną komisję składającą się z przedstawicieli kadry kierowniczej banków i funduszy venture capital, którzy oceniali poszczególne prezentacje. Pozwoliło to biorącym w nich udział przedsiębiorcom doskonalić umiejętności, a jednocześnie zapoznać się z tokiem myślenia podmiotów finansujących.
Książka Biznesplan w małej firmie składa się z 20 zadań, które należy wykonać. W ich efekcie powstanie biznesplan, dzięki któremu będziesz w stanie osiągnąć założone cele. Zadania podzielono na 7 etapów, uporządkowanych logicznie, którym jest podporządkowana struktura książki. Każdy z etapów został opisany w odrębnym rozdziale.
Pierwszy etap dotyczy wczesnych działań i stanu obecnego. Przedstawia się w nim cele i zamierzenia firmy, opisuje przedsięwzięcie oraz produkty i usługi. Drugim etapem jest badanie rynku, w celu poznania klientów i określenia konkurencji. Kolejna faza dotyczy strategii budowania przewagi konkurencyjnej, a więc tego jak będą funkcjonować poszczególne elementy działalności, pozytywnie wyróżniając Twoją firmę na tle konkurencji. W etapie czwartym omówiono działania, jakie należy podjąć, aby zrealizować strategię. Jest to strona operacyjna przedsięwzięcia. Piąta faza dotyczy prognozowania wyników, przewidywania zysków i strat, analizy rentowności. Faza szósta mówi o kontroli nad firmą. Omówiono w niej w jaki sposób śledzić wyniki firmy. Ostatnim etapem jest pisanie biznesplanu i jego prezentacja.
W książce przedstawiono również informacje o źródłach finansowania nowych i małych firm, a także omówiono skąd wziąć dane do badań rynkowych. Stanowi to dodatek uzupełniający do treści w niej prezentowanych.
W mojej ocenie poradnik Biznesplan w małej firmie jest jak najbardziej godny polecenia i zapoznania się z nim. Zamieszczono w nim wiele przykładów działań, wcielonych w życie przez przedsiębiorców. Pozwala to lepiej zobrazować omawiane problemy. Ponadto każde zadanie zawiera zestaw ćwiczeń (w formie pytań), dzięki którym wiadomo jest jakie informacje powinny zostać przygotowane w określonym momencie. Jest to nie bez znaczenia dla osoby niekoniecznie obeznanej z prezentowanymi zagadnieniami.
Podręcznik został napisany w przystępny i zrozumiały dla czytelnika sposób. Autorzy zwracają się do niego bezpośrednio, stosując drugą osobę liczby pojedynczej, co znacząco ułatwia przyswajanie informacji.
Biznesplan w małej firmie jest pozycją, z którą powinien się zapoznać każdy potencjalny przedsiębiorca, mający zamiar napisać biznesplan, a który nie wie w jaki sposób i w jakiej kolejności się do tego zabrać. Poradnik poprowadzi go krok po kroku przez cały proces, a czyni to w dosyć łatwy do zrozumienia sposób. Jest to publikacja warta zakupu.