Branża hotelarska zmienia się bardzo dynamicznie. Powoli odchodzą w zapomnienie czasy sprzedaży bezpośredniej. Zarówno na rynku światowym, jak i polskim rozwija się w szybkim tempie e-handel. To on stanie się niedługo główną gałęzią przemysłu.

Data dodania: 2014-01-30

Wyświetleń: 1988

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Trendy w sprzedaży on-line na 2014r.

Żeby sprzedać nie wystarczy już zatem tylko dobry produkt, trzeba w działaniach marketingowych wykorzystać również nowoczesne narzędzia do sprzedaży on-line. Warto też śledzić, główne nurty i zmiany w obszarze marketingu internetowego. Na co w takim razie warto zwracać uwagę w 2014r?

Rezerwacje z urządzeń mobilnych     

Rezerwacje dokonywane z urządzeń mobilnych rosną w bardzo dużym tempie. Specjaliści szacują, że do 2017r. już 50% rezerwacji dokonywanych będzie właśnie w tym kanale. Dodatkowo według badań przeprowadzonych przez Google i Nielsen w marcu 2013r. informacje związane z turystyką wyszukuje na razie tylko 2% użytkowników. Jest z tego jednak spora konwersja, bo 12% wyszukiwań kończy się zakupem. Użytkownicy mobile przychylniej patrzą też na reklamy typu Google AdWords. Ponad 65% z nich zwraca na nie uwagę, a 59% uznaje je za użyteczne. Co jest zatem ważne? Aby strona domowa sieci hotelarskiej miała także swoją wersję mobilną. Treści na stronie lub treści promocyjne powinny być budowane w oparciu o responsywny design, czyli w uproszczeniu: nasza strona ma dobrze wyglądać i wyświetlać się poprawnie niezależnie od wielkości ekranu, na którym ją oglądamy.  

Video-marketing 

Od dawna wiadomo, że przekaz w formie obrazu jest 10 razy skuteczniejszy niż przekaz w formie treści. Jest też bardziej atrakcyjny dla naszego potencjalnego klienta, o czym świadczą choćby ostatnie wyniki popularności kanałów takich jak YouTube, którego miesięcznie odwiedza już bilion osób. Dodatkowo na rynku pojawiła się aplikacja Vine należąca do Twittera. Umożliwia ona tworzenie tzw. mikrovideo w czasie rzeczywistym. Warto zatem podczas promocji produktu wykorzystać właśnie materiał filmowy. Pomysły mogą być tu najróżniejsze. Możemy skupić się na tym, aby nasza prezentacja produktu była typowo wizerunkowa i pełna emocji. Możemy wykorzystać formę video ekspercką i odpowiadać na pytania internautów dotyczące naszego produktu lub zaproponować użytkownikom typowo sprzedażową formę, tak jak zrobił to portal answear.com.

Remarketing

Według danych portalu turystykawinternecie.pl ponad połowa użytkowników szuka informacji o ofertach turystycznych w Internecie. Mało kto jednak decyduje się od razu na zakup danego produktu. Statystyczny Gość hotelowy przeglądnie co najmniej 11 witryn przed dokonaniem wyboru. To z kolei sprawia, że zapomina on szybko, o tym co przeglądał. Tu z pomocą przychodzą nam narzędzia re-marketingowe, które oprócz wspomagania sprzedaży służą też zwiększeniu rozpoznawalności marki hotelu oraz jego poszczególnych ofert.  

Meta-wyszukiwarki

Obserwujemy  wzrost znaczenia tzw. meta-wyszukiwarek. TripAdvisor, Kayak czy Trivago stają się realną konkurencją dla HRS czy Booking.com. Według badań agencji marketingowej WIHP, 57% Gości przechodzi z meta-wyszukiwarek na strony domowe hoteli. Tam porównują oni ofertę hotelu z tą na stronie pośrednika. Liczy się lokalizacja, komfort, cena oraz kontent, który w 2014r. będzie pełnił ważną rolę w wynikach wyszukiwania Google.

Google carousel – kontent i opinia Gości najważniejsze

Co prawda opcja „karuzeli Google” nie jest jeszcze dostępna na polskim rynku, ale jeśli wejdzie, to będzie to świetny sposób na to, aby hotele stały się bardziej widoczne w Internecie. Według BrightEdge, zdecydowana większość wyszukiwanych w karuzeli słów kluczowych (aż 33%) dotyczy podróżowania oraz hotelarstwa. Karuzela będzie się wyświetlać na samej górze, ponad reklamami płatnymi. Opierać się będzie wyłącznie na wyszukiwaniu organicznym, dlatego tak ważne staną się pozytywne opinie Gości o danych hotelach i odpowiedni kontent na stronie domowej danych sieci i obiektów hotelarskich.  

Social media marketing

Miesięcznik Forbes prognozuje, że w 2014r. wzrośnie znaczenie takich portali społecznościowych, jak LinkedIn, MySpace i Google+. Ten ostatni będzie miał duży wpływ na SEO, dzięki temu, że ewoluuje w rozległym systemie Google, w tym w opcji „karuzeli Google” i w lokalnych wyszukiwaniach. Spadek zaliczyć ma natomiast Facebook. Funkcjonowanie sieci hotelarskich w kanałach społecznościowych wpływa na wzrost lojalności oraz zaufania klientów do marek. Media społecznościowe wspomagają też marketing szeptany i viralowy. Dobrze prowadzona kampania w mediach społecznościowych potrafi w szybkim czasie, niskim kosztem, dotrzeć do ogromnej grupy potencjalnych Gości. Dodatkowe opcje targetowania kampani reklamowej np. na Facebooku, pozwalają nam optymalizować ją w czasie rzeczywistym (real-time marketing). W naszej sieci wykorzystaliśmy tą możliwość np. podczas kampanii weselnej, kierując ją do ściśle określonej grupy osób.  

Geotargeting

Umożliwia personalizowanie oferty pod względem lokalizacji Gościa, a następnie automatycznie kieruje do niego odpowiednie treści. Co to oznacza? Że możemy np. wysłać do osób z danego województwa lub miasta ofertę zregionalizowaną, czyli taką, która uwzględni specyfikę języka, kulturę i potrzeby danych klientów itp. Szczegółowe personalizowanie ofert staje się w naszych czasach kluczem do sukcesu. W ten sposób możemy zaproponować Gościom jeszcze konkretniejszą i lepiej dopasowaną ofertę, której efektem  będzie np. większa konwersja.     

ROI – wzrost znaczenia narzędzi analitycznych

Coraz bardziej nowoczesne narzędzia analityczne pozwalają nam jeszcze dokładniej podsumowywać kampanie reklamowe w Internecie. Świadome wydawanie pieniędzy nie jest w dzisiejszych czasach kolejnym truizmem, ale faktem. Dzięki wskaźnikowi ROI jesteśmy w stanie określić, czy nasze działania są rentowne.

Analityka internetowa i big data

Sieci i pojedyncze obiekty hotelowe wykorzystują wiele narzędzi analitycznych, które z jednej strony pomagają im zarządzać sprzedażą internetową i reveneue managementem, a z drugiej wspierają relacje B2B. Obecnie bardzo modnym pojęciem jest tzw. marketing automation i BigData. Sieci hotelowe mogą wdrożyć u siebie narzędzia automatyzujące procesy marketingowe oraz zbierające poszerzony zestaw informacji o naszych klientach. Działania, które pozwalają zbierać informacje z wielu kanałów wpisują się w pojęcie tzw. Big Data. Dane zebrane w ten sposób pozwalają jeszcze lepiej  dobierać ofertę do profilu klienta oraz skracają czas reakcji na procesy, które widoczne są np. na stronie internetowej. 

Licencja: Creative Commons
1 Ocena