Jego cechami charakterystycznymi są skrócona linia nadwozia oraz duża tylna pokrywa przestrzeni bagażowej ustawiona po skosie i uznawana za trzecie lub piąte drzwi.
W skład klapy schodzącej skośnie z linii dachu wchodzi zarówno część tylnej ściany, jak i tylna szyba. Przestrzeń bagażowa w samochodzie typu hatchback dostępna jest zarówno z zewnątrz, po u niesieniu tylnej pokrywy, jak i z wnętrza samochodu, po odchyleniu oparć tylnych siedzeń. W wielu samochodach tego typu siedzenia te są składane, dzięki czemu można dodatkowo znacznie zwiększyć przestrzeń bagażową.
Podobnymi nadwoziami do hatchbacka są minivan i kombi. Jednak nadwozie typu hatchback stosowane jest najczęściej w samochodach małych i kompaktowych, takich jak Hyundai i30, Opel Astra czy Skoda Fabia. Samochody klas wyższych, w których zastosowano podobną konstrukcję klapy bagażnika, określane są zwykle mianem liftback. Trzeba jednak przyznać, że zarówno różnica, jak i podział na typy hatchback i liftback są w świecie motoryzacyjnym bardzo płynne i mowne.
Do zalet nadwozia typu hatchback należy jego aerodynamiczna forma. Chociaż zdarzają się również samochody źle skonstruowane, przez co opór powietrza jest większy. Kolejnym atutem jest duża pokrywa bagażnika, dzięki której pakowanie i wypakowywanie rzeczy jest łatwiejsze i wygodniejsze. Jako, że jest typ nadwozia przeznaczony dla samochodów małych, jest to jednoznaczne z ich niewielką wagą. Zatem korzystanie z takich aut jest oszczędniejsze.
Małe samochody typu hatchback zyskały sobie sympatię zarówno kierowców początkujących, jak i tych, którzy dużo jeżdżą po mieście. Łatwiej się nimi manewruje i mają lepszą widoczność z tyłu, co ułatwia parkowanie i wyjazd z ciasnych miejsc parkingowych w mieście. Parkowanie tyłem jest w przypadku auta typu hatchback łatwiejsze, ponieważ, jak tłumaczą niektórzy z uśmiechem – „gdzie kończy się szyba, tam kończy się auto”.