Termostat to jeden z głównych elementów układu chłodzenia. Pomimo rozwoju techniki i coraz bardziej skomplikowanych silników (turbiny, koła zamachowe, filtry DPF) jego budowa, a przede wszystkim zasada działania pozostaje niezmienna od lat.

Data dodania: 2018-01-02

Wyświetleń: 1349

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Termostat to jeden z głównych elementów układu chłodzenia. Pomimo rozwoju techniki i coraz bardziej skomplikowanych silników (turbiny, koła zamachowe, filtry DPF) jego budowa, a przede wszystkim zasada działania pozostaje niezmienna od lat.

Do budowy termostatu używa się materiałów zmieniających objętość pod wpływem temperatury. Gdy ciecz chłodząca ma temperaturę poniżej 80 °C  termostat pozostaje w pozycji zamkniętej , a płyn chłodniczy krąży w tzw. małym obiegu (jest kierowany do pompy).  W momencie gdy temperatura wzrasta powyżej 90 °C termostat otwiera się kierując ciecz do chłodnicy, czyli do dużego obiegu. Tam temperatura cieczy zostaje obniżona i wraca z powrotem do bloku silnika. Cały proceder powtarzany jest wielokrotnie tak aby utrzymać temperaturę silnia na odpowiednim poziomie.

Awaria termostatu

Termostat nieustannie otwiera się i zamyka, w związku z czym możemy wyróżnić dwa przypadki – awaria w pozycji otwartej oraz awaria w pozycji zamkniętej.

            W pierwszym przypadku, otwarty będzie cały czas duży obieg, przez co silnik nie będzie trzymał właściwej temperatury, a podczas chłodnych dni może w ogóle nie osiągać temperatury roboczej. Konsekwencją takiego stanu rzeczy może być znaczny wzrost zużycia paliwa oraz słabo działające ogrzewanie kabiny.

            Drugi przypadek, tj. stale zamknięty termostat to zdecydowanie bardziej niebezpieczna sytuacja. Gdy termostat pozostaje w tej pozycji, ciecz chłodząca nie przepływa przez chłodnicę, a co za tym idzie, nie ma możliwości schłodzenia się i w konsekwencji odprowadzenia ciepła z  jednostki napędowej.  Temperatura zaczyna gwałtownie wzrastać i może doprowadzić do przegrzania się silnika, a następnie jego zatarcia. Dlatego w przypadku tej awarii należy jak najszybciej odwiedzić  warsztat samochodowy. Przede wszystkim nie należy kontynuować dalszej jazdy, gdyż doprowadzi to do dalszego wzrostu temperatury i wspomnianego wcześniej uszkodzenia silnika.

Termostat nie jest drogim urządzeniem i do typowych s0amochodów jego cena może oscylować w okolicach 50 zł. Mając na uwadze uszkodzenia jakie może wywołać awaria tego elementu, lepiej nie zwlekać i czym prędzej wymienić wadliwie działający podzespół, aby cieszyć się spokojną i bezstresową jazdą. Mechanik samochodowy na pewno szybko i bezproblemowo pozbawi nas problemów z niedziałającym termostatem.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena