Awarie samochodów to efekt złych decyzji tych kierowców, którzy pozwalają na zaniedbania. Nieregularność wymian części i płynów eksploatacyjnych, wybór złych części, oszczędność w sytuacjach, kiedy trzeba postawić na jakość – m.in. właśnie w ten sposób rodzą się problemy z samochodem. Bezawaryjne samochody nie istnieją. Jedne w większym, inne w mniejszym stopniu narażone są na usterki, ale to zaniedbania, których dopuszczają się kierowcy, są często przyczyną znacznego pogorszenia się stanu samochodu. Zbyt rzadko wymieniany olej silnikowy, czy zużyte klocki hamulcowe to nie tylko ryzyko poważnego uszkodzenia samochodu, ale przede wszystkim zagrożenie dla bezpieczeństwa osób nim podróżujących (oraz wszystkich mijanych po drodze).
Olej silnikowy i filtr oleju
Wymiana oleju silnikowego co rok lub od 15 do maksymalnie 20 tys. kilometrów (należy pamiętać, że przy wydłużonych interwałach stosuje się specjalnie opracowane niestandardowe oleje) powinno być żelazną zasadą każdego kierowcy. Niezależnie od tego koniecznie jest, by samodzielnie kontrolować nie tylko poziom oleju w silniki, ale również jego kolor.
Jak to zrobić? Samochód z zimnym silnikiem powinien stać na równej powierzchni. Przed uruchomieniem maszyny należy wyciągnąć bagnet, wyczyścić go, a po powtórnym włożeniu sprawdzić na jego miarce ilość oleju oraz konsystencję i kolor smaru. Jeśli jest go za mało – można to odczytać z bagnetu – lub zrobił się czarny, koniecznie czas na wymianę. Niski poziom smarowidła lub jego fatalna jakość – przypalenie, zużycie – doprowadzić może do zatarcia silnika.
Filtry paliwa, powietrza, kabinowy
Filtr paliwa w samochodzie odpowiada za oczyszczanie paliwa przed podaniem do silnika. Zużyty powoduje, że do środka mechanizmu dostaje się więcej zanieczyszczeń, co pogarsza wydajność jego pracy i przyspiesza zużycie. Filtr paliwa kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych – podobnie jego wymiana. Kluczowe dla częstotliwości są oczywiście wskazania producenta, które można odnaleźć w instrukcji auta. Wymieniany powinien być co ok. 20-30 tys. km., jeśli jednak samochód pokonuje niewielkie odległości, np. ok. 15 tys. km rocznie, należy dokonać zmiany filtru raz w roku. Idealnym rozwiązaniem jest jego wymiana właśnie wraz z olejem – albo po przejechaniu kilkunastu tysięcy km, albo o wybranej porze roku.
Wybrane części eksploatacyjne w samochodzie:
- rozrząd, wymiana co 90-120 tysięcy kilometrów zależnie od zaleceń producenta, koszt od 400-1000 zł, ma szczególne znaczenie dla długofalowej eksploatacji auta. Do zerwania paska zazwyczaj dochodzi bez ostrzeżenia, dlatego przedłużanie okresów między terminami wymiany może doprowadzić do zniszczenia silnika.
- opony, wymiana gdy zostanie osiągnięta wartość graniczna zużycia bieżnika (1,6 mm; minimalne zalecenie – 3 mm) lub zestarzenia gumy (, koszt od 700 złotych za komplet, wymiana ok. 100 złotych
- akumulator, wymiana co 4-5 lat (specjalna kontrolka w akumulatorach bezobsługowych), koszt 150-300 zł
- olej w skrzyni biegów, wymiana co 60-80 tysięcy kilometrów, koszt ok. 200 złotych
- tarcze i klocki hamulcowe, wymiana co 30-50 tys. km lub szybciej w razie niepokojących objawów, koszt wymiany 100-250 zł, płyn hamulcowy, wymiana co 2 lata lub co 60 tys. km., koszt 80-200 zł płyn chłodniczy, wymiana co 2 lata lub 60 tys. km przebiegu, koszt: ok. 10 zł za litr, wymiana – 20-50 zł.
- płyn do spryskiwacza, uzupełnienie co sezon
Dokładne informacje, jak dbać o samochód oraz jak często wymieniać dane części ilustruje infografika.