Firmy leasingowe zajmują się finansowanie środków trwałych na terenie zazwyczaj całego kraju, ale mogą być również targetowane na rynek lokalny. Leasing w większości przypadków kojarzy się z samochodami, jednakże nie tylko samochody są leasingowane, również inne przedmioty zaliczane do środków trwałych. Usługi takich firm dostosowywane są zazwyczaj do potrzeb danego leasingobiorcy.
Generalnie leasing dzieli się na operacyjny i finansowy, ale na chwilę obecna nie ma to znaczenia. Interesują nas bowiem samochody poleasingowe. Otóż nowy samochód jest leasingowany i używany przez pewien okres. Zazwyczaj ten okres to dwa, trzy lub cztery lata. Polega to na tym, że w okresie leasingowania użytkownik płaci pewną z góry ustaloną ratę leasingową i eksploatuje samochód, który de facto nie jest jego własnością.
Po zakończeniu okresu leasingowania użytkownik przestaje mieć prawo do użytkowania samochodu i samochód zostaje wyceniony i przeznaczony do sprzedaży. Sprzedażą takich samochodów zazwyczaj zajmują się wyspecjalizowane firmy.
Warunki leasingowania:
Wstępna opłata leasingowa zazwyczaj zawiera się od pięciu do dziesięciu procent.
Umowa leasingowa trwa od 24 do nawet 60 miesięcy.
Waluta leasingowa to najczęściej PLN, EUR oraz USD.
Raty leasingowe analogicznie jak w wypadku kredytów są malejące lub równe.
Samochody poleasingowe stanowią zazwyczaj łakomy kąsek dla ludzi chcących kupić samochód używany. Są zazwyczaj nieco tańsze niż samochody dostępne na rynku wtórnym. Ponadto samochody te są zazwyczaj dobrze serwisowane, bo tego wymaga umowa leasingowa, są z pierwszej ręki i są kupione w salonie na krajowym rynku.
Wadami samochodów poleasingowych jest zazwyczaj słaba możliwość wyboru koloru, gdyż jako samochody firmowe, samochody leasingowane sa zazwyczaj sprzedawane w bardzo standardowych kolorach takich jak biały, srebrny czy czarny.