LPG czyli Liquefied Petroleum Gas jest płynnym gazem ropopochodnym, rzadziej używana nazwa tego paliwa to gaz skroplony. Jest to związek węglowodorowy będący produktem rafinacji ropy naftowej (stanowi około 2% masy przerobionego surowca). Na rynku najczęściej występuje jako mieszanina propanu (C3H8) i butan (C4H10).
Jest to obecnie najpopularniejszy gaz płynny. Pierwszy raz wyprodukowano go w roku 1910. pierwsze silniki spalinowe i napędzane gazem skonstruowano już w połowie XIX wieku, początkowo silniki napędzane LPG stosowano wyłącznie w samochodach ciężarowych i wózkach widłowych, obecnie gaz płynny używany jest także w dużych kosiarkach samojezdnych. Dziś nie tylko można zamontować w samochodzie zasilanym benzyną zbiornik z LPG, można też kupić samochód w seryjnie wyposażony w system bi-fuel (dostosowany do spalania zarówno benzyny jak i LPG), a także kupić samochód zasilany wyłącznie LPG (np. Fiat).
Cechy:
- bezbarwny
- bezwonny
- nie zanieczyszcza źródeł podziemnych, ponieważ jest nierozpuszczalny w wodzie
- spala się bez dymu i popiołu
- jego wartość oktanowa jest korzystniejsza od benzyny i oleju napędowego (90 do 110 oktanów)
- spręża się go i magazynuje w postaci ciekłej dla łatwiejszego przechowywania i transportowania
- nie traci i nie zmienia swoich właściwości z upływem czasu (nie zmienia stanu skupienia, nie wietrzeje)
- odporny na spalanie stukowe (czyli można go stosować w silnikach z zapłonem iskrowym)
- nie wymaga zatem stosowania toksycznych dodatków antydetonacyjnych
- przebiegowe zużycie paliwa w kg/100 km jest podobne dla gazu płynnego LPG i dla benzyny, zaś zużycie wyrażone w dm3/100 km jest dla gazu LPG o około 10-15 % wyższe niż dla benzyny
Zastosowanie:
- jako gaz opałowy (propan-butan),
- jako czynnik chłodzący w lodówkach
- jako gaz nośny w kosmetykach
- jako paliwo w wielu procesach przemysłowych
- jako zasilanie silników spalinowych
Zalety:
- LPG nie potrzeba dodatkowo "rozpylać" w cylindrach jak benzyny (czyli spala się wydajniej i bezpieczniej dla silnika)
- ma o 70 proc. mniejszy niż olej napędowy potencjał ozonotwórczy
- jest bezpieczny (zbiorniki z gazem napełniane są w 80 proc. i fabrycznie wyposażone w liczne zabezpieczenia jak zawór bezpieczeństwa, pozwalający na kontrolowany wyciek gazu)
- instalacja LPG jest niskociśnieniowa, co sprawia, że zbiornik jest lekki
- większość silników nie wymaga skomplikowanych przeróbek, by zastosować zasilanie LPG
- LPG zawierając węglowodory (których wydziela łącznie o 85 proc. mniej niż benzyna) o krótszym łańcuchu wydziela mniej gazów cieplarnianych niż benzyna
- wydziela o około 15 proc. mniej dwutlenku węgla niż benzyna i aż o 60 proc. mniej niż olej napędowy
- przy zastosowaniu systemów V generacji osiągi samochodu z instalacją gazową są zbliżone do tych uzyskanych na benzynie
- cena gazu jest obecnie (04.2010) o ponad 2,30 zł niższa od ceny benzyny
- amortyzacja instalacji LPG w samochodzie, zależnie od spalania i pokonywanego miesięcznie dystansu, może się zwrócić już po pół roku!
Edukacja ekologiczna to coś więcej niż nauka o segregowaniu śmieci czy oszczędzaniu wody. To budowanie świadomości, która obejmuje zrozumienie naszej odpowiedzialności za planetę, jej delikatny balans i współzależność wszystkich istot żyjących. Bez tej wiedzy przyszłe pokolenia mogą nie mieć szansy na funkcjonowanie w harmonijnym środowisku.