Wybierając LPG oszczędzasz. Z każdego 100 zł wydanego na benzynę po założeniu instalacji gazowej zaoszczędzisz 52 zł na tym samym dystansie. Zanim jednak zdecydujesz się na instalacje, dowiedz się czym jest płynny gaz.

Data dodania: 2010-04-15

Wyświetleń: 2852

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

LPG czyli Liquefied Petroleum Gas jest płynnym gazem ropopochodnym, rzadziej używana nazwa tego paliwa to gaz skroplony. Jest to związek węglowodorowy będący produktem rafinacji ropy naftowej (stanowi około 2% masy przerobionego surowca). Na rynku najczęściej występuje jako mieszanina propanu (C3H8) i butan (C4H10).

Jest to obecnie najpopularniejszy gaz płynny. Pierwszy raz wyprodukowano go w roku 1910. pierwsze silniki spalinowe i napędzane gazem skonstruowano już w połowie XIX wieku, początkowo silniki napędzane LPG stosowano wyłącznie w samochodach ciężarowych i wózkach widłowych, obecnie gaz płynny używany jest także w dużych kosiarkach samojezdnych. Dziś nie tylko można zamontować w samochodzie zasilanym benzyną zbiornik z LPG, można też kupić samochód w seryjnie wyposażony w system bi-fuel (dostosowany do spalania zarówno benzyny jak i LPG), a także kupić samochód zasilany wyłącznie LPG (np. Fiat).
 
Cechy:
- bezbarwny
- bezwonny
- nie zanieczyszcza źródeł podziemnych, ponieważ jest nierozpuszczalny w wodzie
- spala się bez dymu i popiołu
- jego wartość oktanowa jest korzystniejsza od benzyny i oleju napędowego (90 do 110 oktanów)
- spręża się go i magazynuje w postaci ciekłej dla łatwiejszego przechowywania i transportowania
- nie traci i nie zmienia swoich właściwości z upływem czasu (nie zmienia stanu skupienia, nie wietrzeje)
- odporny na spalanie stukowe (czyli można go stosować w silnikach z zapłonem iskrowym)
- nie wymaga zatem stosowania toksycznych dodatków antydetonacyjnych
- przebiegowe zużycie paliwa w kg/100 km jest podobne dla gazu płynnego LPG i dla benzyny, zaś zużycie wyrażone w dm3/100 km jest dla gazu LPG o około 10-15 % wyższe niż dla benzyny

Zastosowanie:

- jako gaz opałowy (propan-butan),
- jako czynnik chłodzący w lodówkach
- jako gaz nośny w kosmetykach
- jako paliwo w wielu procesach przemysłowych
- jako zasilanie silników spalinowych

Zalety:
- LPG nie potrzeba dodatkowo "rozpylać" w cylindrach jak benzyny (czyli spala się wydajniej i bezpieczniej dla silnika)
- ma o 70 proc. mniejszy niż olej napędowy potencjał ozonotwórczy
- jest bezpieczny (zbiorniki z gazem napełniane są w 80 proc. i fabrycznie wyposażone w liczne zabezpieczenia jak zawór bezpieczeństwa, pozwalający na kontrolowany wyciek gazu)
- instalacja LPG jest niskociśnieniowa, co sprawia, że zbiornik jest lekki
- większość silników nie wymaga skomplikowanych przeróbek, by zastosować zasilanie LPG
- LPG zawierając węglowodory (których wydziela łącznie o 85 proc. mniej niż benzyna) o krótszym łańcuchu wydziela mniej gazów cieplarnianych niż benzyna
- wydziela o około 15 proc. mniej dwutlenku węgla niż benzyna i aż o 60 proc. mniej niż olej napędowy
- przy zastosowaniu systemów V generacji osiągi samochodu z instalacją gazową są zbliżone do tych uzyskanych na benzynie
- cena gazu jest obecnie (04.2010) o ponad 2,30 zł niższa od ceny benzyny
- amortyzacja instalacji LPG w samochodzie, zależnie od spalania i pokonywanego miesięcznie dystansu, może się zwrócić już po pół roku!


Licencja: Creative Commons