We Włoszech rząd, organizacje zrzeszające dystrybutorów autogazu oraz producenci samochodów dążą do umocnienia pozycji paliw alternatywnych na rynku. Może w Polsce też są na to szanse...?

Data dodania: 2010-04-21

Wyświetleń: 2219

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Gaz płynny ma we Włoszech długą, sięgającą lat 30 ubiegłego wieku historię. Na dobrą sytuację rynku autogazu we Włoszech wpłynął fakt, że kiedy podczas kryzysu energetycznego Europa dopiero zaczynała zastanawiać się nad alternatywnym zasilaniem, we Włoszech podejmowano już realne kroki. Dotacje rządowe i szybka reakcja rafinerii sprawiły, że nałożenie przez kraje OPEC embarga na ropę naftową, zwiększyło w Italii zużycie autogazu.

Obecnie we Włoszech ponad 340 000 nowych samochodów osobowych z instalacjami LPG stanowi aż 16 procent całego rynku. Włosi chętnie przesiadają się do samochodów zasilanych autogazem, nie tylko ze względów ekonomicznych. To rząd i najwięksi gracze przemysłu motoryzacyjnego dają im do tego ekonomiczne powody.

Całość programów rządowych wspierana jest silnym lobby, którego działania widoczne są w mediach i kampaniach promocyjnych marek samochodowych, połowa takich kampanii promuje we Włoszech właśnie samochody z ekologicznym zasilaniem. Co niezwykle istotne działania na rzecz szerokiej promocji pojazdów zasilanych CNG i LPG są permanentne. Włosi rokrocznie kreują nowe kampanie, przeprowadzają kolejne akcje i zachęcają kolejnych kierowców do zmiany systemu zasilania w samochodach.

50 procentowy wzrost sprzedaży CNG

Promocja CNG na Półwyspie Apenińskim zaczęła się w połowie lat 90. Dzięki niej we Włoszech widoczny jest wzrost popularności tego ekologicznego paliwa. W 2001 roku sprzedaż CNG we Włoszech wynosiła 448 milionów metrów sześciennych, a w 2008 roku ponad 680 milionów.
Rozwój rynku wspierano dwukierunkowo. Zachęcano kierowców do CNG stosując ulgi podatkowe oraz zawiązując rządowe porozumienia z Fiatem, który wprowadzał na rynek modele zasilane CNG. Powszechnie wiadomo, że instalacja CNG nie jest tania, dlatego też lepiej jeśli potencjalny klient zapłaci za nią już przy zakupie samochodu, dzięki temu zyskuje dodatkowo gwarancję producenta na instalację. Fiat do dziś jest w ścisłej czołówce producentów samochodów osobowych zasilanych CNG.

Rząd + przemysł samochodowy

Rząd włoski pomyślał też o kierowcach, którzy nie kupują samochodów wyposażonych fabrycznie w instalację CNG, a tylko chcą zamontować tę instalację w swoich autach. Dla nich od 2005 roku przewidziano specjalne dofinansowanie na kupno takiego pojazdu i refundację kosztów adaptacji na napędzanie CNG.

W czterech regionach - Piemoncie, Ligurii, Toskanii i Trento/Bolzano samochody zasilane autogazem są zwolnione z płacenia rocznego podatku drogowego. Takie zwolnienia są wsparte specjalnymi zasadami ruchu drogowego, które faworyzują pojazdy napędzane LPG i CNG. W Mediolanie np. stworzono eko-pas, dzięki któremu kierowcy takich pojazdów szybciej i sprawniej poruszają się po zakorkowanych ulicach miasta. Dodatkowo w wielu miastach centra  wyłączone są z ruchu pojazdów zasilanych tradycyjnymi paliwami, zakaz wjazdu nie dotyczy jednak samochodów z zasilaniem ekologicznym.

Aby kierowcom zapewnić także wygodę, potrzebna jest gęsta sieć dystrybucji autogazu. O tym najlepiej wiedzą Polacy, którzy nawet gdyby chcieli poruszać się po Polsce pojazdem zasilanym gazem ziemnym, mieliby do dyspozycji zaledwie około 30 stacji! Wiadomo, że budowa stacji CNG nie jest łatwą ani tanią inwestycją. We Włoszech przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na budowę stacji, mogli liczyć na dofinansowanie rzędu kilku procent wartości inwestycji.

Promocję LPG i CNG wsparły też samorządy. Kierowców, którzy zdecydowali się na zasilanie swoich pojazdów gazem ziemnym, nagrodzono dzięki zakazowi wjazdu do centrów miast samochodów zasilanych benzyną i dieslem. Samochody na CNG mogą więc wjeżdżać do centrum takich miast jak Mediolan czy Rzym, choć na tym nie koniec, bo mniejsze miasta także wspierają ekologicznych kierowców.


Łącznie samochody zasilane LPG i CNG, zarówno te z instalacją montowaną przez producenta jak i te wyposażone w nią przez indywidualnych kierowców, to ponad 650 000 pojazdów (dane z 2009 roku). Taka suma stanowi wzrost o 200 000 w stosunku do roku 2008, kiedy pojazdów ekologicznych po włoskich drogach jeździło około 410 000.

Włoski gigant motoryzacyjny Fiat produkuje samochody zarówno z zasilaniem LPG jak i CNG zyskując w ten sposób trzy czołowe miejsca wśród modeli samochodów alternatywnie zasilanych.



Dziesięć najpopularniejszych we Włoszech modeli samochodów zasilanych autogazem (dane: 2009)

Licencja: Creative Commons