Przepisy Kodeksu Cywilnego nakładają na dłużnika obowiązek uregulowania zobowiązania - art. 354. § 1. K C mówi, że: „Dłużnik powinien wykonać zobowiązanie zgodnie z jego treścią i w sposób odpowiadający jego celowi społeczno-gospodarczemu oraz zasadom współżycia społecznego, a jeżeli istnieją w tym zakresie ustalone zwyczaje - także w sposób odpowiadający tym zwyczajom.”
Coraz więcej osób korzysta z usług firm windykacyjnych. Przyczyną jest oczywiście nasilający się kryzys. Windykacja to szereg działań, które mają zmusić dłużnika do uregulowania należności. Dłużnikiem są nie tylko duże firmy, ale także pojedyńcze osoby. Zadłużenie powstaje z różnych przyczyn i ma różną wartość.
Podstawowa forma działań windykacyjnych to wezwania do zapłaty. Zadaniem wezwania do zapłaty jest zobligowanie dłużnika do spełnienia określonego świadczenia pieniężnego, gdy upłynął termin do spełnienia świadczenia. Jeżeli termin spełnienia świadczenia nie jest oznaczony ani nie wynika z właściwości zobowiązania, świadczenie powinno być spełnione niezwłocznie po wezwaniu dłużnika do wykonania. W sytuacji, gdy dłużnik nie spełnia świadczenia niezwłocznie po wezwaniu, to dopuszcza się zwłoki. A tym samym od głównego zobowiązania wierzyciel ma prawo naliczania odsetek.
Windykatorzy stosują różne metody działania. Najpierw wykonywane są te polubowne: rozmowy telefoniczne, wiadomości głosowe i SMS, wezwania do zapłaty oraz bezpośrednie spotkania. Niektóre firmy uruchamiają też narzędzia elektroniczne. Gdy metody polubowne nie przyniosą oczekiwanego skutku, dłużnik musi się liczyć z konsekwentnymi i bardziej zdecydowanymi działaniami. Należą do nich: wpis do informacji gospodarczej, postępowanie sądowe, a na dalszym etapie także egzekucja komornicza.