Z mojego artykułu dowiesz się, w jaki sposób możesz korzystać z ekologicznych źródeł jako paliw dla Twojego samochodu.

Data dodania: 2013-05-29

Wyświetleń: 1703

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

W dzisiejszych czasach praktycznie na każdym kroku jesteśmy świadkami bądź samymi użytkownikami różnego rodzaju środków transportu. Wraz z ich coraz większym rozpowszechnieniem, środowisko subtelnie sugeruje lub wręcz wymusza poszukiwanie alternatywnych źródeł energii, które będą w stanie efektywnie zastąpić konwencjonalne paliwa. Takim wyjściem może być korzystanie z biopaliw w postaci płynnej.

Transport, szczególnie drogowy, jest odpowiedzialny za znaczną emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Biopaliwa, które mogą pomóc zapobiegać zanieczyszczeniom powietrza, to estry kwasów tłuszczowych, czyli biodiesel oraz bioetanol, biometanol, olej roślinny, bioolej.

Biodiesel stanowi substytut oleju napędowego, a produkowany jest na drodze estryfikacji rzepaku czy słonecznika. Dzięki temu charakteryzuje się on brakiem emisji szkodliwych substancji, ponad to nie jest on wybuchowy, więc nie stanowi większego zagrożenia. Co ważne szczególnie dla kierowców, można go stosować również w zimie, bo tak, jak olej napędowy, występuje w wersji letniej, przejściowej i zimowej. Produkcja biodiesela najszybciej i najefektywniej rozwija się w Austrii, gdzie już w 1982 roku rozpoczęto prace nad popularyzacją i wdrożeniem tego paliwa. W jego zastosowaniu przodują także Niemcy, które inwestują w rozwój plantacji rzepaku, oraz Francji i Włochy. W Polsce produkuje się je najczęściej z rzepaku, a pierwszym zakładem przetwórczym była instytucja położona niedaleko Bydgoszczy, która przetwarzała od 100 do 500 kg nasion na godzinę.

Oleje roślinne to kolejna kategoria paliw zastępujących tradycyjne paliwa. Produkowane z roślin oleistych charakteryzują się brakiem lotności, większą lepkością i mniejszą skłonnością do samozapłonu. Jego popularność wzrasta z powodu rosnących cen ropy naftowej i paliw ropochłonnych, ponieważ najtańszy olej roślinny jest tańszy od oleju napędowego. Z powodu lepkiej konsystencji należy zmodernizować silnik za pomocą elektrycznej grzałki, która będzie podgrzewała olej przed wtryśnięciem do komory spalania, aby w ten sposób zmniejszyć lepkość i zapewnić odpowiednie rozpylenie paliwa.

Nie wszyscy jednak chcą specjalnie przystosowywać silnik do paliwa, dlatego istnieje rozwiązanie odwrotne. Bioolej jest przystosowywany do silników. Jego powstawanie polega na poddaniu biomasy szybkiemu oddziaływaniu temperatury 400-600 stopni Celsjusza, ten proces nosi nazwę pirolizy. Bioolej charakteryzuje się ciemnobrązową barwą i gęstą konsystencją cieczy, a jej wartość opałowa wynosi 45-50% wartości energetycznej oleju napędowego.

Prognozy stosowania biopaliw są obiecujące, gdyż szacuje się, że w ciągu 20 lat ma się ono zwiększyć z 5% do 18%, a na przód w ich stosowaniu wysuną się Stany Zjednoczone i Brazylia. Ponadto ma nastąpić wzrost produkcji szacowany na 6,7 mln baryłek dziennie. Analitycy twierdzą także, że wzrośnie znaczenie biopaliw w krajach spoza Organizacji Krajów Eksportujących Ropę Naftową. Do poszerzenia zainteresowania tym tematem przyczynić się może polityczne zaangażowanie, ulepszenia i innowacje technologiczne oraz wspomniane już wzrosty cen ropy.

Nasza świadomość ekologiczna rośnie wraz z ilością zauważanych przez nas problemów. Ciągły obieg transportowy warunkuje perspektywy zmian i ulepszeń. Łączy się to również z powstawaniem plantacji energetycznych i specjalistycznego przetwarzania biomasy na płynne postaci.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena