Coroczne podwyżki cen?
Kierowcy korzystający z tradycyjnych paliw samochodowych, stanowiących mieszaninę naturalnych węglowodorów gazowych, ciekłych i stałych (bituminów), z niewielkimi domieszkami azotu, tlenu, siarki i zanieczyszczeń zostali mile zaskoczeni redukcją cen paliw na stacjach benzynowych. Spadek ceny benzyny 95 i 98 oktanowej oraz niezmieniona cena autogazu w stosunku od ostatnich miesięcy ubiegłego roku prognozuje optymistyczne dla budżetu zmotoryzowanych. Korzystniejsze ceny w połączeniu z przestarzałymi silnikami większości silników samochodowych jeżdżących po polskich drogach,, zarówno osobowych, jak i ciężarowych, stanowią barierę dla wdrażania biopaliw nowszej generacji- alarmują z przykrością zwolennicy zielonych paliw.
Biopaliwa- trochę teorii
Do grupy paliw syntetycznych, stanowiących alternatywę dla ropy naftowej i benzyny nalezą trzy rodzaje paliw:
- GTL (Gas to liguid) – paliwa otrzymane z gazu ziemnego
- CTL (Carbon to liquid)- paliwa otrzymywane z węgla
- BTL (Biomass to liquid)- paliwa otrzymywane z biomasy
Podczas, gdy dwie pierwsze gałęzie biopaliw wykorzystujące odnawialne źródła energii rozwijają się prężnie na całym świecie, produkcja paliwa z organicznych bioodpadów, osadów ściekowych, odchodów zwierzęcych, drewna i roślin energetycznych wciąż pozostaje w fazie eksperymentu.
Wady produkcji BTL
Generowanie energii z biomasy jest powszechną praktyką w wielu krajach na świecie, jednak ekologiczność biopaliw pozostaje pod znakiem zapytania w sytuacji, gdy do pozyskania surowca energetycznego. Rabunkowa polityka Brazylii, polegająca na wycinaniu ponad połowy lasów tropikalnych, doprowadziła do wzrostu emisji szkodliwych substancji chemicznych., co wpłynęło niekorzystnie na środowisko.
Zielona energia na świecie
Jak w każdej dziedzinie życia, przy produkcji biopaliw należy zachować umiar i zdrowy rozsądek, bowiem tylko wtedy będą one opłacalne. Kraje członkowskie Unii Europejskiej mają obowiązek korzystania z biomasy jako paliwa. Regulacja rynku biomasy odbywa się na skutek jej importowania z krajów spoza Unii Europejskiej, tj. Afryki oraz Azji, dzięki czemu zapobiega się jej deficytowi na wybranych obszarach. Dbałość o zapewnienie podstawowych surowców do wytwarzania biopaliw oraz opracowywanie coraz to nowszych trwałych substytutów paliw kopalnych przyczyniają się do stopniowego rozwoju branży biopaliw w państwach Unii Europejskiej. Wdrażanie programów pozyskiwania zielonej energii w Malezji oraz Chinach powoduje rozpowszechnienie się produkcji skoncentrowanej w Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Brazylii na nowe obszary.
Zalety biodiesela i nowe rozwiązania
Zagospodarowanie produktów ubocznych w celu produkcji biodiesla znalazło wielu zwolenników. Paliwo z oleju rzepakowego jest korzystniejsze dla ochrony środowiska z uwagi na fakt, że biodiesel jest łatwiej katabolizowany niż tradycyjna benzyna i olej napędowy. Ponadto nie zwiększa stężenia dwutlenku węgla w atmosferze z powodu spalania surowców kopalnych oraz przyczynia się do zagospodarowania nieużytków rolnych do tworzenia pól upraw energetycznych. Rozpowszechnienie biopaliw pozwala na częściowe uniezależnienie energetyczne kraju od dostaw ropy oraz zmniejszenie zależności cen paliwa od zmian ceny ropy naftowej i kursów walut, co napawa optymizmem kierowców.
Choć BTL jest korzystniejsze dla środowiska niż tradycyjne paliwa, zawiera pewne ilości oleju napędowego i benzyny. Zmniejszenie chemicznych substancji w biopaliwach nowszych generacji niż biodiesel nie jest możliwe w Polsce w 2013 roku, ponieważ nasza flota samochodowa jest dużo starsza niż w pozostałych krajach Unii Europejskiej. Wdrażanie paliw drugiej, trzeciej generacji będzie możliwe dopiero w przeciągu kolejnych lat.