Poszukiwanie nowatorskich sposobów na przyciągnięcie wielu (nowych) klientów sklepowi internetowemu, zaowocowało w końcu ubiegłego wieku uruchomieniem pierwszego programu partnerskiego. Pionierem marketingu internetowego był Jeff Bezos - twórca Amazon, który zaczął wypłacać prowizje za promowanie produktów.

Data dodania: 2013-07-10

Wyświetleń: 1985

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Program partnerski w sklepie internetowym

Program partnerski jako realizacja idei dzielenia się

Pomysł Bezosa doprowadził do błyskawicznego rozwoju marketingu afiliacyjnego, opartego na zasadzie dzielenia się przez sklep internetowy częścią zysku z partnerami, którzy "przyprowadzą" do sklepu nowych klientów, używając innowacyjnych strategii i możliwości, jakie stwarza Internet. Program partnerski to współpraca między partnerem i reklamodawcą. Partner, czyli wydawca (zwany też Affiliate albo Publisher) promuje wybrany sklep internetowy poprzez swoją stronę internetową, umieszczając na niej materiały reklamowe sklepu. Partnerem może być równie dobrze osoba prywatna, jak i firma posiadająca własną stronę. Celem partnera jest przekonanie gości, którzy trafią na jego stronę, do odwiedzin w sklepie internetowym i zapoznania się z jego ofertą. Za efekty kampanii reklamowej otrzymuje prowizję, której wysokość jest określana w umowie partnerskiej. Reklamodawca (inaczej Merchant lub Advertiser), czyli sklep internetowy prowadzący program partnerski, zyskuje na współpracy z wydawcą szansę na zdobycie nowych klientów, a wydawca możliwość uzyskania dodatkowych dochodów. Dobrze skonstruowany program partnerski pozwala odnieść korzyści obu stronom.

Odpowiedni wydawca podstawą sukcesu

Skuteczność programu afiliacyjnego zwiększa wybór odpowiedniego partnera. Sklep internetowy zamierzający uruchomić program partnerski może samodzielnie szukać wydawców, ale zdecydowanie korzystniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z sieci afiliacyjnych skupiających zaufanych partnerów i pomagających reklamodawcy w wyborze najbardziej efektywnych form współpracy. Pierwsza platforma afiliacyjna powstała w 1999 roku w Wielkiej Brytanii, a już po kilku latach działały znane i cenione do dziś sieci TradeDoubler, belboon, Commision Junction, affilinet i Zanox. Obecnie na całym świecie działa kilkanaście tysięcy platform afiliacyjnych, skupiających miliony stron partnerskich. Polskie sklepy internetowe, szukając wydawców, mogą skorzystać z usług sieci Tradedoubler, Zanox, propartner, novem, netsales czy webepartners.
Przed rozpoczęciem tej techniki sprzedaży warto zapoznać się z technikami prowadzenia programu partnerskiego. 

Zadania partnerów w programie afiliacyjnym

Rolą reklamodawcy, który zdecydował się w swoim sklepie internetowym wprowadzić program partnerski, jest przygotowanie od strony graficznej i technicznej wszystkich materiałów promocyjnych, które będą umieszczone na stronie wydawcy: banerów, grafik, logo sklepu, ewentualnie tekstów i sloganów reklamowych. Wydawca instaluje w swojej witrynie odpowiedni kod, zamieszcza materiały promocyjne sklepu i czeka na efekty. Wysokość prowizji otrzymywanej przez wydawcę jest precyzyjnie ustalona w regulaminie programu i może sięgać od ułamka procentu nawet do 50 procent ze sprzedaży. W programie Pay-per-View sklep płaci za liczbę wyświetleń swojego baneru. System Pay-per-click to prowizja wypłacana za kliknięcie w baner lub link do strony reklamodawcy, natomiast Pay-per-lead za różne czynności dokonane przez klienta, na przykład podanie adresu e-mail czy wypełnienie formularza. Z punktu widzenia właściciela sklepu internetowego najbardziej opłacalny jest program partnerski oparty na zasadzie Pay-per-sale, w którym płaci wydawcy jedynie wtedy, gdy polecony klient dokona w sklepie zakupu.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena