Na początku warto zadać sobie pytanie: Czy potrzebuję cokolwiek zmieniać na stronie firmowej? Zastanów się: Jak wielu klientów pozyskujesz w sieci? Czy użytkownicy, wchodząc na twoją stronę, spędzają na niej dużo czasu czy też szybko ją opuszczają? Czy do niej wracają? Jak twoja strona wygląda na tle konkurencji?
W sieci nie panuje stagnacja. Popularne trendy zmieniają się każdego dnia, strona, która dwa, trzy lata temu wzbudzała zachwyt, teraz wydaje się użytkownikom przestarzała. Konkurencja nakręca wyścig o zdobycie klienta: cały czas tworzy nowe udogodnienia i wdraża kolejne kampanie marketingowe, które mają na celu przyciągnąć użytkowników i zachęcić ich do wykonania konkretnych czynności np. zakupu produktów. Projektowanie stron to duże wyzwanie, ale jest o co walczyć i po co się starać.
Czy twoja strona internetowa wymaga „remontu”?
Czy każda zmiana strony firmowej przyniesie pozytywne efekty w postaci zwiększonego zainteresowania klientów? Nie, nie każda. Czasem przeprojektowanie strony może przynieść wręcz odwrotny skutek od zamierzonego. Na początek trzeba zrobić dobre rozeznanie i ocenić, co jest problemem danej strony. Może jest przestarzała i w zestawieniu ze stronami konkurencji wygląda jak relikt przeszłości? Klienci po wejściu twierdzą, że nie ma na niej niczego atrakcyjnego i szybko ją opuszczają? A może jednak chodzi o coś innego, np. strona jest słabo pozycjonowana i wielu użytkowników zwyczajnie do niej nie dociera? Najpierw oceń lub zleć przeprowadzenie audytu strony internetowej i upewnij się, że warto zabrać się do przeprojektowania strony.
Co trzeba rozważyć przed przystąpieniem do przeprojektowania strony?
- Oczekiwania użytkowników. Planując zmiany na stronie firmowej, odpowiedz sobie na pytanie: Czego oczekują internauci odwiedzający stronę? Jakie są ich potrzeby? Nie wiesz? Pytaj! Przeprowadź badanie, zrób ankietę, poddaj stronę ocenie ludziom, którzy odwiedzają ją po raz pierwszy. Pamiętaj: dopóki nie zrozumiesz, kim są i czego oczekują twoi klienci, nigdy nie osiągniesz sukcesu w swojej branży.
- Content is the king. Wiele osób nie docenia znaczenia treści. A to interesująca zawartość strony może przyciągnąć internautów! Ważna jest także czytelność prezentowanej treści. Styl, elementy, kolory – to wszystko musi do siebie pasować.
- Optymalizacja strony. Właściciele stron zdają sobie sprawę z istnienia działań rozumianych jako pozycjonowanie, ale wciąż za mało o nim wiedzą i nie rozumieją, jak wiele od tego zależy. Dobra optymalizacja może zdziałać cuda. Pozwól użytkownikom do siebie dotrzeć i pomóż im znaleźć to, czego potrzebują.
- Tymczasem konkurencja… Zrób przegląd stron konkurencji. Jakie są ich słabe i mocne strony? Które rozwiązania mogą okazać się korzystne również dla ciebie? Nie kopiuj, ale wyciągaj wnioski i udoskonalaj swoją stronę firmową.