0
głosów
- +

Jelita a zdrowie

Autor:

Aktualizacja: 12.12.2012


Kategoria: Zdrowie / Zdrowe Życie


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 967 razy czytane
  • 3 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Większość naszych problemów ze zdrowiem ma jakiś związek z nieprawidłowym funkcjonowaniem narządów wewnętrznych lub systemu immunologicznego. 


Dlatego wybierając dla siebie dietę, powinniśmy brać pod uwagę nie tylko ilość kalorii, ale przede wszystkim oddziaływanie substancji zawartych w pożywieniu na nasze wnętrze.

Nasz system immunologiczny (odpornościowy) sprawia, że pomimo stałego kontaktu z różnymi szkodliwymi czynnikami (grzybami, pasożytami, pleśniami), nie popadamy w choroby. Głównym narzędziem systemu immunologicznego są tzw. leukocyty – komórki odpowiedzialne za usuwanie chorobotwórczych składników z organizmu. Największym skupiskiem leukocytów w naszym ciele jest tak zwana tkanka limfatyczna, która to znajduje się właśnie w ścianie jelit. Składa się ona z dwóch rodzajów grudek limfatycznych - są to 'grudki limfatyczne chłonne' i 'grudki limfatyczne skupione'. Rozpoznają one wszelkie szkodliwe dla organizmu substancje i wywołują reakcję obronną. Tworzą także lokalną tolerancję na niektóre antygeny, dzięki czemu leukocyty nie niszczą przyjaznych bakterii. Jeśli więc chcemy utrzymać nasz system odpornościowy (a tym samym cały organizm) w dobrej formie, to musimy zwrócić uwagę na to, w jaki sposób spożywane przez nas pożywienie wpływa na jelita.

Zacznijmy od tego, czego trzeba unikać. Zły wpływ na jelita ma dieta, która składa się wyłącznie z żywności rafinowanej, czyli w wysokim stopniu przetworzonej. Szkodzi nadmiar alkoholu i innych używek. Niewystarczajaca ilość spożywanych płynów również może powodować problemy.  

Co więc warto wprowadzić do diety? Przede wszystkim chodzi o dwa rodzaju pokarmów – prebiotyki i błonnik. Prebiotyki to bakterie, które w naszym ciele działają podobnie jak leukocyty, czyli zwalczają tzw. patogeny. Jednocześnie pobudzają one nasz system immunologiczny do wytężonej pracy.

Z kolei błonnik to substancja, która przechodząc przez układ trawienny, zabiera ze sobą wszelkie toksyny i niepotrzebne resztki nieprzetrawionych pokarmów – oczyszcza w ten sposób jelita ze złogów, które prowadzą do problemów zdrowotnych.

Prebiotyki można znaleźć w kapuście i ogórkach kiszonych, a błonnik w suszonej fasoli i otrębach. 

Autor promuje wiedzę o zdrowym stylu życia, w tym o roli, jaką odgrywa błonnik w zdrowym żywieniu, by dowiedzieć się więcej, kliknij - błonnik organiczny. 

Lista Tagów: błonnik, prebiotyki, jelita

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij