0 głosów

Rok szkolny rozpoczął się na dobre. Nasze pociechy wstają dzielnie każdego ranka i maszerują do szkolnych ławek. Czy książki w plecaku i drugie śniadanie to wszystko, co pozwoli im efektywnie zdobywać wiedzę? A może jest jeszcze jakiś inny sposób, aby ułatwić im edukację? 

Img

 Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy, jak istotną rolę w naszym życiu pełni woda, a co za tym idzie, jak ważne jest picie jej odpowiedniej ilości. Brak tej świadomości u rodziców powoduje niewiedzę również u dzieci, a ta przeradza się, niestety, nawet w niechęć do wody na rzecz innych, często bardzo szkodliwych dla nich napojów. Tymczasem powinniśmy wyrobić sobie nawyk, by sięgać po nią częściej, gdyż to dzięki wodzie w naszym organizmie mogą zachodzić najważniejsze funkcje życiowe. Pomaga ona przenosić po organizmie substancje odżywcze, wypłukuje toksyny, jednocześnie go nawadniając. Jej niedobory mogą natomiast spowodować w nim prawdziwe spustoszenie.

Nawyk picia wody powinniśmy zaszczepić także swoim dzieciom, ponieważ warunkuje ona ich prawidłowy rozwój. Dzięki niej są aktywniejsze, nie mają kłopotów z zasypianiem i koncentracją, szybciej się uczą. Udowodniono, że jeśli podczas nauki dziecko pije wodę mineralną małymi łykami, jego mózg pracuje nawet 10 razy sprawniej! Właśnie dlatego woda powinna być napojem podawanym dziecku zaraz po mleku matki, wtedy też bardziej prawdopodobne jest, że dziecko do niej się przyzwyczai. Co jeśli o jednak nasz maluch nie spożywał wody od małego? W trosce o jego zdrowie powinniśmy zadbać, aby jak najszybciej ją polubił. Istnieje wtedy również większa szansa, że ominą go problemy z nadwagą czy próchnicą.

Sprawdzone sposoby, by nauczyć dziecko picia wody

Edukacja dziecka powinna iść w parze z praktyką. Na każdym kroku trzeba podkreślać, dlaczego woda jest zdrowa i że należy pić nie tylko wtedy, kiedy czuje się pragnienie. Przekonać do tego naszą pociechę może zabawa. Zorganizuj na przykład zawody, kto wypije w ciągu dnia więcej wody lub kto wypije szybciej pełną jej szklankę. Możesz także „zaczarować” wodę dzięki kolorowym kostkom lodu, zamrażając sok lub dodając do wody kilku kropel naturalnego barwnika spożywczego. Pamiętaj przy tym, że niektórym dzieciom smakuje woda chłodna i zimna, innym o temperaturze pokojowej. Upewnij się, jaką wodę woli twój maluch.

Dziecko lubi opowieści, dlatego opowiadaj mu historie o wodzie – twórz sylwetki zdrowych i mądrych superbohaterów. Proponuj mu kilkakrotnie w ciągu dnia napój, jaki oni spożywają - małą szklaneczkę wody, a gdy już przywyknie do jej wypijania, zmień szklankę na większą. By go dodatkowo zmotywować, zawsze chwal go głośno i dopinguj w tej czynności. To sprawi również, że samo, bez Twojej namowy, będzie chciało sięgać po wodę. Musisz mu więc zapewnić swobodny do niej dostęp. Postaw ją w kuchni w widocznym miejscu, aby w każdym momencie dziecko mogło podejść i napełnić nią szklankę. Szklanki zaś trzymaj blisko wody, by nie trzeba było ich szukać. Im większa wygoda, tym większe prawdopodobieństwo jej picia. Możesz postawić obok także cytrynę i miętę – dodatki, które sprawią, że woda będzie ładnie wyglądać i będzie bardziej orzeźwiająca.

Szkolny towarzysz Twojego dziecka

Picie wody nie powinno się ograniczać tylko do domu. Każdego dnia jej butelkę należy zapakować do plecaka naszego dziecka. Butelkę może zastąpić kolorowy bidon – wówczas Twoja pociecha będzie po nią sięgać z większą chęcią. Rano przypomnij dziecku, że wodę należy pić nie tylko na przerwach, ale także w trakcie lekcji lub zajęć wychowania fizycznego.
Warto mu też pokazać, że woda oprócz zdrowia to… moda. Pomogą Ci w tym zdjęcia znanych ludzi, którym towarzyszy butelka wody. Uświadom dziecku, że może ona być takim samym gadżetem, jak komórka czy odtwarzacz mp3!

Jaką wybrać wodę

Woda swoje działanie zawdzięcza zawartym w niej pierwiastkom. To magnez, wapń, sód czy żelazo poprawiają zdolności intelektualne, uodparniają na stres. Musi być ich jednak w wodzie odpowiednia ilość, dlatego wybierać powinniśmy koniecznie wody mineralne. Jak w takim razie zweryfikować, czy woda, którą kupujemy, jest mineralna? Należy przeczytać etykietę. Jeśli poziom mineralizacji ma przynajmniej 500 mg/l, woda jest średniozmineralizowana, jeśli powyżej 1500 – wysokozmineralizowana. Na co dzień najlepiej wybierać wody średniozmineralizowane, a w okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego lub fizycznego – wysokozmineralizowane. Dzięki temu rozróżnieniu możemy dobierać wodę w zależności od aktualnych potrzeb dziecka.

Aby utrwalił się u niego nawyk picia wody, musimy zadbać o ciągłość edukacji w tym zakresie. Pamiętaj o wspomnianych rytuałach każdego dnia i cierpliwie zachęcaj swoją pociechę do picia wody. Pamiętajmy jednak, że w trakcie tego procesu trzeba również, a może nawet przede wszystkim, dawać dziecku przykład poprzez picie wody. W przeciwnym wypadku nie będziemy postrzegani wiarygodnie. Nie traktujmy jednak tego tylko jako obowiązku – przecież nam, dorosłym, też wyjdzie to na zdrowie!

Licencja: Creative Commons