0
głosów
- +

Miesiączka, menstruacja. Sposoby łagodzenia bólu i odpowiednia dieta

Autor:

Aktualizacja: 06.09.2012


Kategoria: Uroda / Kobieta


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1294 razy czytane
  • 4 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Bolesna miesiączka (dysmenorrhoea) jest wynikiem zjawiska biochemicznego i według ekspertów wiele kobiet niepotrzebnie cierpi z tego powodu - 50% dorosłych kobiet odczuwa ból przed lub podczas miesiączkowania, a około 10% cierpi z powodu bardzo silnego bólu.


Raz w miesiącu błona śluzowa macicy wytwarza substancje zwane prostaglandynami, które wywołują skurcze mięśnia macicy, dzięki czemu tkanki i płyny zostają usunięte z jej wnętrza. Podwyższone stężenie prostaglandyn powoduje silne skurcze mięśnia wywołujące ból w dole brzucha, czasami promieniujący do ud i dołu pleców. Poważnym przypadkom towarzyszą mdłości, wymioty, biegunka, zawroty i bóle głowy.

Bolesne miesiączkowanie dzieli się na 2 rodzaje:
- dysmenorrhoea pierwotna występuje u kobiet w każdym wieku, a jej objawy zwykle ustępują po urodzeniu dziecka;
- dysmenorrhoea wtórna występuje u starszych kobiet i może być powodowana przez liczne schorzenia tj. włókniakomięśniaki, polipy, endometrioza, stany zapalne miednicy i zwężenie otworu szyjki macicy.

Oto skuteczne sposoby na łagodzenie bólów miesiączkowych:

Regularne odżywianie nie zapobiega bolesnym miesiączkom, ale poprawia ogólne samopoczucie. Należy więc ograniczyć jedzenie najczęściej bezwartościowych słonych i słodkich produktów, które powodują wzdęcia i uczucie ociężałości. Najlepszą alternatywą są jarzyny, owoce, kurczaki i ryby, jednak w formie częstych nieobfitych posiłków.

Witaminy i sole mineralne. Należy przyjmować codzienną dawkę witamin i soli mineralnych, szczególnie ważne są wapń i magnez podawane w małych dawkach, kilka razy w ciągu dnia. Dawkę wapnia i magnezu należy zwiększyć tuż przed okresem i podczas jego trwania. Warto pamiętać o lepszej przyswajalności minerałów z naturalnych źródeł i je stosować zamiast syntetycznych alternatyw. Przykładowe naturalne suplementy: algi chlorella, zioło Arjuna, jagody Goji i minerały koloidalne.

Kawa stop. Trzeba ograniczyć kofeinę, której właściwości pobudzające nasilają dolegliwości i drażnią śluzówkę przewodu pokarmowego.

Alkohol stop. Należy zupełnie odstawić picie alkoholu - 2 kieliszki lekkiego wina to maksimum.

Środki moczopędne. Według wielu kobiet, leki moczopędne skutecznie redukują wzdęcia towarzyszące miesiączce, ale jednocześnie organizm traci wiele ważnych minerałów. Dlatego idealną solucją jest ograniczenie spożycia soli i alkoholu.

Ciepło pomaga, gdyż poprawia krążenie i działa relaksująco na mięśnie, co jest szczególnie ważne przy przekrwieniu i wzmożonym napięciu mięśniowym w obrębie miednicy. Podczas miesiączki należy pić dużo gorącej herbaty i przykładać ciepłe okłady na brzuch, poduszkę lub koc elektryczny.

Spacery i ćwiczenia gimnastyczne tuż przed zbliżającym się okresem znacznie poprawią samopoczucie.

Ćwiczenia relaksujące (np. joga). Klęknij i przysiądź na piętach, czołem dotknij podłogi, ramiona ułóż na podłodze wzdłuż ciała, zamknij oczy i utrzymaj tę pozycję dopóki nie poczujesz zmęczenia.

Kąpiele mineralne. Do wanny ciepłej wody dodaje się szklankę morskiej soli i szklankę sody oczyszczonej. Kąpiel powinna trwać 20 minut.

Kąpiel mikrobąbelkowa. Lecznicze mikro- i nanobąbelki powietrzno-wodne charakteryzują się szerokim efektem terapeutyczno-kosmetycznym: myją, sterylizują, dotleniają, masują i pobudzają krążenie wywołując długotrwałe uczucie ciepła wewnętrznego, głębokie odprężenie i relaksację. Dzięki temu codziennie zapewniają zbawienne rozluźnienie mięśni w obrębie miednicy, a dodatkowo umożliwiają utrzymywanie higieny bez chemicznych środków myjących, co pozytywnie wpywa na stan tkanki skórnej.

Akupresura. W zagłębieniach po obu stronach pięty znajdują się punkty akupresurowe, które są połączone kanałami energetycznymi z narządami miednicy. Należy je delikatnie uciskać/masować kciukiem i końcami palców, to samo po obu stronach ścięgna Achillesa posuwając się ku mięśniom łydki. Należy kontynuować ucisk przez kilka minut na obu stopach.

Środki przeciwbólowe skutecznie ograniczają dolegliwości. Najlepsze są te z zawartością aspiryny lub ibuprofenu, które hamują działanie prostaglandyn. Należy je przyjmować od chwili wystąpienia bólu, aż do jego ustąpienia - w czasie posiłku lub popijając mlekiem, aby nie drażnić żołądka.

Seks zakończony orgazmem skutecznie zmniejsza bóle skurczowe. Uaktywnione mięśnie powodują lepsze krążenie krwi i innych płynów z przekrwionych narządów łagodząc ból.


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij