Rezygnacja z subskrypcji pojedynczych użytkowników to powód do narzekań oraz błędnej oceny swoich umiejętności dla wielu początkujących e-marketerów. Przygotowałem listę 11 najczęstszych powodów rezygnacji z subskrypcji. Przeanalizuj je, wyciągnij wnioski i obniż współczynnik rezygnacji w swoim biznesie.

Data dodania: 2012-06-28

Wyświetleń: 1568

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Licencja: Creative Commons

Doświadczeni marketerzy zgodnie twierdzą, że proces wypisywania się z listy użytkowników jest zjawiskiem, którym nie warto się przejmować.

Rezygnacja oznacza dla nich selekcję osób niezainteresowanych prezentowanym tematem.

buy9

Wniosek jest prosty. Osoby niezainteresowane otrzymywaną treścią nie kupią Twoich produktów ani nie będą czytać Twoich wiadomości. To oznacza, że nie ma powodów, dla których warto trzymać takie osoby na liście adresowej.

Rezygnacja z subskrypcji - przyczyny

Prezentuję listę najczęściej spotykanych powodów wypisywania się czytelników z list adresowych.

Dlaczego taka informacja może być dla Ciebie wartościowa?

Jeśli proces rezygnacji z subskrypcji jest dla Ciebie problemem, przeanalizuj podane przeze mnie przyczyny.

Część z nich z łatwością możesz zoptymalizować w swojej działalności, poprawić, a w efekcie zmniejszyć współczynnik rezygnacji.

Powód numer 1

Wysyłane wiadomości nie spełniają oczekiwań użytkownika pod względem merytorycznym lub nie są zgodne z obietnicą (inna zapowiedź i proponowane korzyści przed zapisem, w stosunku do rzeczywistych wiadomości).

Powód numer 2

Brak zainteresowania tematem – czytelnik w pierwszej fazie uznaje temat za atrakcyjny, natomiast po przeczytaniu kilku wiadomości stwierdza, że prezentowana tematyka nie jest przedmiotem jego zainteresowań (sytuacja występuje zazwyczaj w systemie korejestracji). W przeciwieństwie do pierwszego punktu, użytkownik nie ma zastrzeżeń co do jakości tekstu.

Powód numer 3

Nieodpowiednia forma wysyłanych wiadomości – brak przejrzystości e-maila (zbyt długi tekst bez akapitów lub nadmierna i źle zoptymalizowana grafika).

Powód numer 4

E-maile trafiają do spamu – utrata zaufania do adresata wiadomości.

Powód numer 5

Czytelnik zapisał się tylko po to, aby odebrać bonusy lub darmowe materiały.

Powód numer 6

Wysyłanie e-maili z dużą częstotliwością – czytelnika może przytłaczać ilość otrzymywanych wiadomości.

Powód numer 7

Reklamy, reklamy, reklamy – wysyłanie na masową skalę reklam i ofert.

Powód numer 8

Brak jasno sprecyzowanej lub ukrywanie informacji o możliwości wypisania się z listy – udowodniono, że użytkownicy wypisują się znacznie częściej z list, w których informacja o możliwości rezygnacji jest ukryta, napisana małą i niewidoczną czcionką.

Powód numer 9

Selekcja list – czytelnik zapisany na wiele różnych list adresowych często rezygnuje z tych, których tematyka interesuje go w mniejszym stopniu. Selekcja może odbywać się również w formie odrzucenia podobnych list branżowych – wybiera i zostawia jedną, jego zdaniem najciekawszą.

Powód numer 10

Brak sympatii do adresata wiadomości – sytuacja występuje zazwyczaj w przypadku, gdy właściciel listy adresowej jest znany w środowisku, prowadzi rozbudowaną formę budowania relacji oraz przesyła informacje w formie video. W takim wypadku, czytelnik wypisuje się z listy często z błahych powodów (nie darzy sympatią prowadzącego, zazdrości mu, drażni go jego sposób bycia).

Powód numer 11

Zmiana adresu e-mail – wielu użytkowników zapisuje się na listy adresowe, używając ‘zapasowych’ lub e-maili przeznaczonych na tego typu okazję. Zdarza się, że użytkownikowi na tyle spodoba się treść przesyłanych informacji, że wypisze się z listy, w której podał swój zapasowy adres e-mail, a zapisze się ponownie, używając swojego głównego adresu.

Jeśli ktoś wypisze się z Twojej listy – nie bierz tego do siebie, taka osoba i tak prawdopodobnie nie kupiłaby Twoich produktów.

Problemem może być natomiast wypisywanie się czytelników na masową skalę, wtedy niezwłocznie trzeba poszukać powodów rezygnacji.

Jak w łatwy sposób znaleźć powód rezygnacji

W niemal każdym autoresponderze możesz przedłożyć użytkownikowi wiadomość powitalną oraz pożegnalną (osobiście używam do tego celu autorespondera implebot, który spisuje się rewelacyjnie)

W wiadomości pożegnalnej warto dodać krótką ankietę, w której czytelnik może zaznaczyć najbardziej prawdopodobny powód rezygnacji. Po pewnym czasie zbierzesz informacje i będziesz w stanie wyciągnąć ciekawe wnioski.

tip1W treści wiadomości możesz umieścić również link partnerski do produktów Twojej konkurencji. Jeśli czytelnik nie jest zainteresowany tym, co oferujesz – być może zainteresuje się produktami przygotowanymi przez Twoją konkurencję. W takiej sytuacji możesz osiągnąć podwójną korzyść. Z listy wypiszą się osoby niezainteresowane Twoją propozycją, a Ty dodatkowo możesz na tym zarobić.

Licencja: Creative Commons
4 Ocena