Jeszcze kilka lat temu pojęcie leasingu nie było w Polsce znane. Dopiero od niespełna dziesięciu lat firmy doceniają zalety umówi leasingowych i chętnie korzystają np. z leasingu samochodowego. Leasing samochodowy to nic innego jak pożyczenie samochodu (np. od producenta) w zamian za umówione miesięczne raty. Raty te – podobnie jak w przypadku kredytów gotówkowych, jakich udzielają banki, mogą być równe, malejące lub rosnące, w zależności od warunków zawartej umowy. Po zakończeniu umowy leasingowej (umowa taka zawierana jest najczęściej na kilka lat), leasingodawca i leasingobiorca mogą automatycznie taką umowę przedłużyć, może tez nastąpić przeniesienie praw własności na leasingobiorcę. To właśnie takie, korzystne dla firm, warunki leasingu samochodowego sprawiają, że przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej możliwości – biorąc samochód w leasing zwiększają wartość majątku swojej firmy, a raty leasingowe mogą doliczyć sobie do kosztów uzyskania przychodów, tym samym zmniejszając należny do zapłacenia podatek dochodowy. Przy zakupie samochodu, użytkowanego wcześniej w ramach leasingu, przedsiębiorca musi zapłacić z góry określoną sumę, powiększoną o podatek od towarów i usług, czyli podatek VAT. Leasing na samochód występuje także jako leasing konsumencki – czyli taki, który dotyczy osób fizycznych, niemających działalności gospodarczej. Z tej formy leasingu jednak mało kto korzysta – szacuje się, że leasing konsumencki stanowi około 2% zawieranych w naszym kraju umów leasingowych.
Dobry samochód to konieczny warunek funkcjonowania większości firm, niezależnie od branży. Zakup auta za gotówkę to jednak spory wydatek, na który nie każde przedsiębiorstwo może sobie pozwolić. Rozwiązaniem tego problemu może być leasing. Jakie niesie za sobą korzyści, kto może z niego skorzystać i co warto wiedzieć o tej formie finansowania? Odpowiadamy.