Pozycjonowanie i optymalizacja wideo – korzyści
Pozycjonowanie można określić jako zbiór działań związanych z promocją witryny, zmierzających do osiągnięcia przez nią wysokiej pozycji w wyszukiwarkach. Popularność jest oceniana głównie na podstawie prowadzących do danego źródła odnośników, tzn. że im więcej linków prowadzi do strony, czy materiału wideo, na przykład umieszczonego w serwisie Youtube, tym jest ona brana za bardziej popularną i wartą pokazania w pierwszych wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja natomiast polega na dostarczaniu przydatnej oraz łatwej do znalezienia treści na swojej stronie. Wszystko to ma sprawić, że potencjalni klienci w łatwiejszy sposób będą mieć możliwość skojarzenia firmy z poszukiwanym przez nich produktem, czy marką.
Dobrze opisany materiał filmowy działa na takiej samej zasadzie jak treść każdego innego artykułu, który jest dobrze zoptymalizowany. Przynosi więc takie same korzyści jak treść tekstowa, a nawet większe, gdyż wyszukiwarki na ogół faworyzują wideo w prezentowanych wynikach. Wartością dodaną płynącą z pojawienia się strony na wysokich pozycjach rankingów wyszukiwarek są między innymi niewspółmiernie niższe koszty. Otóż wyprodukowanie filmu wideo złożonego z animacji graficznej oraz jego promocja w serwisach wideo czy na portalach społecznościowych jest rozwiązaniem dużo tańszym w porównaniu z klasyczną reklamą. Ponadto jest często bardziej skuteczną formą dotarcia do odbiorcy.
W przypadku, gdy zdecydujemy się na regularne publikowanie materiałów promocyjnych, szkoleniowych oraz informacjnych w formie wideo, wówczas rozsądnym rozwiązaniem staje się zainwestowanie we własną platformę wideo. Regularne publikacje tego typu materiałów na własnej stronie internetowej zwiększają szansę pojawienia się jej na wyższych pozycjach wyników wyszukiwania, a także sprawiają, że użytkownicy będą wracać, aby je obejrzeć. Dzięki temu zwiększa się szansa kliknięcia zainteresowanego klienta daną frazą w link prowadzący do strony firmy. Co w efekcie przekłada się na wyższe zyski ze sprzedaży oraz większą świadomość istnienia firmy, czy marki na rynku.
Składniki optymalizacji filmów wideo
Proces optymalizacji materiałów filmowych rozpoczyna podobnie jak w przypadku kodu html strony. Pierwszorzędnie należy określić słowa kluczowe (ang. keywords), na jakie chcemy, by zamieszczony w sieci film mógł zostać znaleziony, a następnie umieścić je w tzw. meta tagach - w tytule i opisie.
Tytuł (ang. title) powinien w jak najdoskonalszy sposób oddawać treść filmu, oraz składać się z takich fraz, których użytkownicy mogą szukać w internecie. Jest on także wizytówką, która ma na celu zachęcić do zapoznania się z treścią. Należy także zwrócić uwagę na to, jaką dana fraza ma konkurencję – jeżeli jest wysoka, to będziemy mieli większe trudności z jej zoptymalizowaniem, jeżeli jednak konkurencja jest niska – mamy większą szansę odniesienia sukcesu. Popularność konkretnych słów kluczowych można sprawdzić m.in. za pomocą bezpłatnego narzędzia propozycji słów kluczowych Google Adwords.
Kolejnym ważnym elementem, o którym nie można zapomnieć podczas optymalizacji materiałów filmowych jest jego opis (ang.description). Działa na takiej samej zasadzie jak tytuł, z tym że, jest on bardziej szczegółowy, przez co rośnie jego rozpoznawalność na konkretne słowa kluczowe w wyszukiwarkach. Dzięki temu wiedzą one czego dotyczy dany film, bez konieczności jego odtwarzania.
Zamieszczonemu w sieci wideo, należy także przypisać odpowiednie tagi. Mogą być one potraktowane jak słowa kluczowe lub powiązane frazy, niekoniecznie takie, na które jest optymalizowane wideo. Dobrze otagowany materiał zwiększa szansę dotarcia do niego użytkowników, którzy są zainteresowani tematem. Warto filmy wideo tagować przymiotnikami, typu “śmieszny”, czy “ciekawy” gdyż wiele osób właśnie w taki sposób szuka interesujących materiałów.
Na koniec należy zaznaczyć, że pozycjonowanie to bardzo skomplikowany oraz czasochłonny proces. Biorąc jednak pod uwagę korzyści, jakie dzięki niemu można osiągnąć, warto zainwestować swój czas. Szczególnie istotne powinno być dokładne opisywanie zamieszczanych na stronie materiałów wideo. Dzięki temu nie tylko sprawimy, że nasza strona będzie na wyższej pozycji na listach wyszukiwań, lecz także osiągniemy dzięki temu konkretne efekty w postaci większej liczby wejść na stronę, a to może prowadzić do większych zysyków sprzedażowych.