3
głosów
- +

Zarządzanie Czasem a Prawo Parkinsona

Autor:

Aktualizacja: 10.10.2011


Kategoria: Rozwój Osobisty / Zarządzanie Czasem


Artykuł
  • 3 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1493 razy czytane
  • 7 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Jak efektywniej zarządzać sobą w czasie i organizować pracę? Przeczytaj pięć strategii zarządzania czasem, które złamią prawo Parkinsona i pozwolą Ci szybciej osiągać cele!


Oto pięć strategii zarządzania czasem, które pozwalają osiągnąć więcej w krótszym czasie:

1: Umiejętnie korzystaj z prawa Parkinsona

Na pewno kojarzysz „syndrom studenta”, prawda? 90% studentów odkłada naukę, czy przygotowanie pracy zaliczeniowej na sam koniec. Siadają na noc przed egzaminem i wkuwają materiał, którego opanowanie normalnie zajęło by kilka tygodni.

Parkinson na podstawie swoich badań, zaobserwował ciekawe zjawisko. Polega ono na rozwlekaniu czynności wraz z ilością czasu, którą chcemy na nią poświęcić. I więcej poświęcisz czasu na wykonanie danej czynności, tym więcej czasu zajmie Ci jej wykonanie!

Jaki  jest z tego wniosek?

Ustalaj krótkie terminy. Staraj się ustalić minimalny termin w którym wykonasz daną pracę. Zapoznaj się z metodą łańcucha krytycznego aby jeszcze efektywniej korzystać z tego prawa.

2: Przestań odkładać na później!

Jeśli masz coś zrobić, zrób teraz. Ciekawy model zarządzania sprawami opracował David Allen (GTD). Jeśli pojawi się jakaś sprawa do wykonania, to:
Jeśli ma zająć mniej niż 2 minuty, wykonaj natychmiast
Jeśli ma zająć więcej, niż 2 minuty, zaplanuj (wpisz do kalendarza/listy rzeczy do wykonania)
Jeśli nie warto jej wykonywać, pozbądź się jej (wyrzuć, zdeleguj, przesuń do spraw które może kiedyś zrobisz)

3: Ustalaj priorytety

Nie ma nic gorszego niż długa lista rzeczy do zrobienia, a Ty nie wiesz za co się teraz zabrać. Ustalaj priorytety wg tego, co jest dla Ciebie ważne i pilne. Dobrym a zarazem prostym rozwianiem jest metoda ABCDE, gdzie:

A – rzeczy które musisz zrobić, a niezrobienie będzie się wiązało z poważnymi konsekwencjami

B – rzeczy które powinieneś zrobić, konsekwencje łagodniejsze niż w A

C – coś, co miło byłoby zrobić, brak konsekwencji

D – do delegowania komuś innemu

E – do eliminacji

Mając więcej zadań w jednej kategorii, uszereguj je wg pilności: A1, A2, B, C1, C2, C3 itd. Zawsze wykonuj najpierw zadania A, potem B, potem C itd. Nie przechodź do niższej kategorii, póki nie ukończysz wszystkich z wyższej.

4: Koncentruj się na zadaniu

Minuta pracy w pełnej koncentracji jest wydajniejsza, niż 10, 15 a nawet 30 minut pracy z mniejszą koncentracją. Wyłącz telefony, zamknij drzwi, odłącz się od Internetu jeśli z niego nie musisz korzystać. Skup się na swoim zadaniu i wytrwaj tak długo, aż ukończysz swoje zadanie. Jeśli musisz dłużej pracować, co godzinę zrób sobie przerwę i odpręż się.

5: Deleguj wszystko, czego nie musisz sam wykonać.

Delegowanie to najważniejsza umiejętność menedżera. Jeśli prowadzisz jednoosobową działalność i nie masz ludzi do pomocy, poszukaj kogoś przez Internet, zapytaj znajomych, rozejrzyj się na forach. Część czynności które wykonujesz, na pewno można komuś zlecić!

Pozdrawiam,

Marcin Kijak


Podobał Ci się artykuł?
3
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij