Statystyki pokazują, że każdego roku w wypadkach samochodowych ginie około miliona osób na całym świecie. Zazwyczaj przyczyną jest czynnik ludzki- to człowiek popełnia błąd- zbyt wysoka prędkość w stosunku do warunków panujących na drodze, nieuwaga, niezdecydowanie, błędne decyzje.
Według specjalistów samochód powinien wspomagać i odciążać kierowcę. Powinien także zapewniać maksimum bezpieczeństwa gdy dojdzie do wypadku. Firma Volvo postawiła na automatyczne hamulce, które samoczynnie włączają się gdy z przodu lub z boku nadjeżdża inny pojazd. Działanie tych hamulców umożliwiają czujniki wykrywające obecność obiektów w otoczeniu oraz system GPS. Badania nad prototypem takiego pojazdu wyposażonego w automatyczne hamulce dały niezwykle zadowalające rezultaty. Mimo wciskania pedału gazu nie udało się zderzyć pojazdu z testową, nadmuchiwaną przeszkodą. Kolejnym rozwiązaniem na miarę XXI wieku jest inteligentny kokpit opracowany przez General Motors. Kokpit nazwany Advanced Vision System wspomaga zmysły kierowcy- kamery pracujące na podczerwień filmują głowę kierowcy i sprawdzają gdzie skierował wzrok, przekazując informację autu o tym w jaki sposób ma wspomagać kierowcę. I tak przykładowym działaniem inteligentnego kokpitu jest wyświetlanie obrazu drogi, z wyraźnie zaznaczonymi poboczami, podczas mgły.
Do opracowania jak najlepszych zabezpieczeń człowieka podczas wypadku niezbędne są manekiny testowe. Manekiny odwzorowują różne części ludzkiego ciała dzięki czemu można zbadać jakie siły działają na poszczególne kości czy tkanki oraz to jak się one zmniejszają wraz z zastosowanymi zabezpieczeniami. W przyszłości klasyczne manekiny testowe mają być zastąpione przez modele wirtualne. Zabieg ten ma jeszcze lepiej pokazywać zachowanie ciała w wypadku kolizji. Pyzatym jak twierdzą specjaliści modele te będą znacznie tańsze w eksploatacji.
Pierwsza godzina po wypadku jest tzw. „złotą godziną”. Zaczyna się wtedy obrzęk mózgu grożący jego uszkodzeniem, a w takiej sytuacji najważniejsze jest szybkie rozpoznanie i rozpoczęcie leczenia. Specjaliści z Jackson Memorial Hospital w Miami na Florydzie zaprojektowali lekarza- robota. Gdy zabezpieczenia nie zapobiegną obrażeniom może on wkroczyć do akcji. Dzięki wyposażonemu w kamery robotowi najlepsi lekarze mogą obejrzeć umieszczonego w odległym ośrodku pacjenta, postawić diagnozę i podjąć decyzję co do dalszego leczenia bez konieczności podróży, co oszczędza czas, ale też nierzadko życie. Na rynku dostępne są już auta, które w wypadku jakiś nieprawidłowości powiadamiają odpowiednie służby o swoim położeniu, a zespół badawczy doktora Jeffa Augsteina- Urgency Algorithm- opracował system powiadamiający po wypadku o siłach jakie działały na pasażerów. Rozwiązania te mają ułatwiać ewentualne przygotowanie akcji ratunkowej.
Nowoczesne technologie i naukowcy prześcigający się w projektowaniu coraz to lepszych systemów zabezpieczających pasażerów są widmem bezpieczniejszych dróg i mniejszej ilości ofiar, zarówno poszkodowanych jak i śmiertelnych.