Co decyduje o powodzeniu sklepu odzieżowego w czasach twardej konkurencji? Czy dobry jakościowo towar? Zapewne tak.
Czy duży wybór produktów? Oczywiście.
Ale czy jakość i różnorodność asortymentu wystarczą by przyciągnąć klienta i co najważniejsze go zatrzymać?

Data dodania: 2011-08-05

Wyświetleń: 3777

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

By sklep odzieżowy dobrze prosperował, powinien być dobrze zlokalizowany - najlepiej w centrum miasta, ale także urządzony z głową. Wielu właścicieli sklepów tego typu zatrudnia projektantów, którzy maja im pomóc w zaprojektowaniu jak najbardziej przyjaznego klientowi miejsca, do którego z chęcią wróci. Każdy element jest ważny.
Począwszy od witryny, poprzez meble, a na zapachu kończąc.

Jak wszyscy wiemy, zanim klient wejdzie do sklepu widzi to, co jest na zewnątrz.
To wystawa sklepowa ma zachęcić by podejść bliżej, wejść do środka, a w konsekwencji kupić.
W większości sklepów witryny są na tyle duże, by były łatwo dostrzegalne już z dużej odległości.
Jak obliczyli specjaliści najlepsze efekty uzyskują witryny dobrze widoczne z odległości około 7m. Jak tłumaczą ,klient znajdujący się w odległości większej niż 7,5 m nie jest zainteresowany sklepem, natomiast z bliższej perspektywy zauważalne są też witryny innych sklepów.

A w końcu chodzi o to, by klient skupił się na naszej ofercie i nie oglądał towaru konkurencji.

U 90% ludzi występuje dominacja prawej strony. Mamy naturalną skłonność do zwracania większej uwagi na to, co znajduje się po naszej prawej stronie. Zatem podczas rozmieszczania kolekcji w sklepie warto wziąć to pod uwagę i na prawo od wejścia umieścić produkty, na których sprzedaży zależy nam najbardziej. Gdy poruszamy się po sklepie, na swojej drodze często napotykamy przeszkody w postaci stołów, wieszaków, koszów z towarem. Nieodzowne są także manekiny, które najlepiej prezentują ubranie. Te wszystkie przeszkody ustawiane są w celu zatrzymania nas na dłużej w sklepie, a jak twierdzą psychologowie najlepiej ustawić je na drodze do wyjścia.
Taki zabieg powoduje, że wychodząc ze sklepu możemy na coś zwrócić uwagę i jeszcze się wrócić.  

Choć może się to wydać dziwne, to podłoże po jakim chodzą klienci nie jest bez znaczenia. Podłoga wpływa na tempo chodzenia - jak pokazują badania, twarda i gładka przyspiesza tempo, natomiast miękka wykładzina spowalnia marsz. I tak projektanci sklepów zalecają by w miejscach z wieszakami umieszczać wykładziny, a w przejściach między działami np. terakotę.

Kolejnym elementem decydującym o tym czy klient powróci jest obsługa. Miła obsługa sklepu, która nie atakuje tuż od progu jest wymieniana przez klientów jako czynnik, który przekonuje ich do powrotu. Klienci powinni mieć czas na ochłonięcie od szumu ulicy czy alei w galerii handlowej by nie czuli się przytłoczeni, ale nie powinni być pozostawiani sami sobie, oko sprzedawcy powinno potrafić sprawnie wyłowić osobę, która potrzebuje pomocy. Kolejną techniką wspomagająca sprzedaż jest identyfikacja klienta ze sprzedawcą. Właściciele dobierają personel w podobnym przedziale wiekowym, stylu ubierania się do oczekiwanej grupy kupujących.

Spece od marketingu prześcigają się w wymyślaniu kolejnych trików, na które klienci mają się nabrać. Ale fakty są niezaprzeczalne, że w dużej mierze to wygląd sklepu decyduje o jego powodzeniu. Nawet jeśli na projekt trzeba czekać i za niego zapłacić to warto zainwestować, gdyż w czasach trudnego handlu i dużego wyboru to właśnie wystrój i klimat sklepu może zadecydować o tym, czy nasz biznes będzie opłacalny.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena