Do technik szybkiego czytania należą strategie przeszukiwania i przemykania po tekście. Oprócz zaoszczędzonego czasu (na niewartą uwagi lekturę) strategie te, mają bardzo ważną zaletę: utrwalasz sobie strukturę tekstu i lepiej go zapamiętujesz.
Wiadomo, że każda publikacja jest inna. Dlatego nie należy wszystkiego czytać w ten sam sposób. Z jednego artykułu lub książki wybierasz tylko kilka ważnych informacji, a inny czytasz od deski do deski. Jeden tekst przeglądasz, a drugi dogłębnie studiujesz, tworzysz mapę myśli i starasz się jak najwięcej zapamiętać.
Czytanie jest jak podróż. Najpierw ustalasz cel, planujesz, przeglądasz mapę terenu i dopiero jedziesz. Inaczej, mógłbyś nigdy nie trafić do celu.
Techniki przeszukiwania tekstu pomagają zapoznać się z nim. Przeszukiwanie to prosty proces który już znasz i używasz! Np. szukając swojego nazwiska na liście uczestników szkolenia, czy miasta gdy sprawdzasz pogodę. Natomiast przemykanie po tekście ma na celu uzyskanie ogólnego pojęcia o całym materiale i jego strukturze.
Obie techniki są doskonałym sposobem na zwiększenie zrozumienia i przyswojenia danego tekstu.
Przeglądając materiał, zwróć uwagę na takie elementy, jak:
- Tytuł i podtytuł: Do jakiego zagadnienia nawiązuje? Czym się wyróżnia?
- Tekst z okładki: Notka bibliograficzna, recenzje, streszczenie książki
- Spis treści i indeks: Co znalazło się w publikacji? Jakie słowa kluczowe są zawarte w tekście?
- Bibliografia: Z czego autor korzystał przy pisaniu pracy? Może znasz już te źródła?
- Data publikacji: Czy jest ona aktualna?
- Tytuły rozdziałów, nagłówki: Jak zorganizowany jest materiał?
- Pierwsze i ostatnie akapity rozdziałów: Co jest najważniejsze?
- Rysunki, wykresy, wyróżnienia, ramki: Które zagadnienia zostały wyróżnione i objaśnione w specjalnych polach?
- Streszczenia, pytania sprawdzające wiedzę, ćwiczenia: Do czego autor przykłada największą wagę? Czego masz się dowiedzieć z lektury?
Przejrzyj wszystkie w/w elementy, poświęcając na nie niewiele czasu (dłuższa książka 5-10 minut, artykuł ok. minuty). W przeciwnym razie, możesz nieświadomie zacząć czytać tekst w standardowy sposób. Sporządź mapę myśli całości, zanim zaczniesz czytać.
Pozdrawiam,
Marcin Kijak