Wbrew pozorom regały sklepowe nie są jednolitą kategorią pojęciową. Przeciwnie, można rozróżnić wiele ich rodzajów, dokonać wielu podziałów i posegregować ten segment rynku według wielu kryteriów.

Data dodania: 2011-02-23

Wyświetleń: 2170

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Można zastanawiać się, jaka jest różnica między jedną półką, a drugą. Można też uznać, że nie ma to żadnego znaczenia. Kto jednak ma ambicję bardziej rozumowego poznawania zasad rządzących handlem, sprzedażą i prowadzeniem sklepu, ten powinien zastanowić się także nad tym, jakie regały sklepowe mogą być stosowane w jakich sytuacjach. Wbrew pozorom rzecz nie jest taka prosta.

Jednym z kryteriów, którym można posłużyć się zaczynając taką robotę jest sposób konstrukcji i ustawienia regałów. Bo chociaż z zasady są one podobne, to mogą być ustawiane w różnych konfiguracjach i w różny sposób. Mogą też nieco różnić się pod względem wyglądu i przeznaczenia.

Pierwszym rodzajem regałów sklepowych, takim który przychodzi na myśl niemal odruchowo, są te wykorzystywane w zwykłych, tradycyjnych sklepach spożywczych czy mięsnych. To proste konstrukcje, które w zasadzie składają się jedynie z kilku półek połączonych metalowymi lub drewnianymi elementami konstrukcji nośnej. Tego rodzaju regały sklepowe stoją zwykle przy ścianach, niejako okrążając klienta, który stoi w środku. To ważne, ponieważ dzięki temu wszystkie produkty są tak samo widoczne i tak samo wyeksponowane. Nie ruszając się z miejsca klient może więc dokonać wyboru. 

Takie rozwiązanie wynika z faktu, że regały tego typu wykorzystywane są głównie w sklepach niewielkich, z mniejszym asortymentem i o mniejszej powierzchni. Jeśli użyto ich w placówce większej, wówczas ujawniają się wady tego rodzaju półek. Oto bowiem okazuje się, że klient ma utrudniony dostęp do różnych towarów, musi również pogodzić się z dłuższym czasem oczekiwania ponieważ także sprzedawca musi pokonywać duże odległości między jednym, a drugim końcem sklepu. Z drugiej strony możliwa jest przy użyciu takich półek bezpośrednia komunikacja sprzedawcy z klientem, a więc zachęcenie tego ostatniego do kupna określonych produktów.

Drugą kategorią regałów używanych w sklepach są te wykorzystywane w supermarketach i innych placówkach samoobsługowych. Dziś to zapewne najpopularniejszy rodzaj półek. Nie bez przyczyny. Tego rodzaju regały sklepowe charakteryzują się bowiem kilkoma zaletami, którym nie sposób zaprzeczyć. Chodzi przede wszystkim o maksymalne wykorzystanie dostępnego miejsca. Na tej samej powierzchni można zgromadzić kilka razy więcej produktów przy jednoczesnym zachowaniu swobody przejścia klienta.

Bardzo ważne jest też w przypadku takich regałów oddziaływanie na kupującego. Odpowiednie ustawienie produktów prowadzi do podejmowania przez klienta określonych decyzji zgodnych z interesem prowadzących sklep. Co więcej, droga z półki do koszyka jest bardzo krótka. A kiedy produkt znajdzie się w koszu, najprawdopodobniej nie wróci na półkę. Dzięki temu w większy sposób wykorzystywać można emocje kupujących.

To, co jest zaletą może być też wadą. Regały sklepowe tego typu wymagają dużych przestrzeni. Ustawione w ciasnym wnętrzu utrudniają poruszanie i sprzedaż. Nie dają też możliwości bezpośredniej ingerencji obsługi w proces decyzyjny klienta.

Pewnym rozwiązaniem tego ostatniego problemu mogą być regały ustawiane przy kasach. To trzeci z ich podstawowych rodzajów. Jest mobilny, może być wykorzystywany wszędzie i pozwala na „podkręcenie” akcji marketingowej.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena