Będąc przedsiębiorcą, którego przedmiotem działalności jest handel produktami, które wymagają odpowiedniego przechowywania w określonej temperaturze, brak odpowiedniego środka transportu do przewozu na przykład mrożonek, szybko psujących się artykułów spożywczych czy kwiatów jest praktycznie równoznaczne ze wcześniejszą czy późniejszą plajtą.
Na szczęście producenci samochodów dostrzegli tę niszę w branży motoryzacyjnej, produkując samochody, które idealnie nadają się do przewozów bardziej wymagających towarów.
Wielu właścicieli firm w obliczu zakupu odpowiedniego środka transportu po prostu… traci głowę. W ostatnich latach rynek został bardzo nasycony chłodniami, lodowniami, izotermami i tak naprawdę, będąc „zupełnie zielonym” łatwo dać się nabić butelkę. Przede wszystkim, należy sobie zadać pytanie: czy przewożone towary wymagają chłodzenia czy tylko utrzymania stałej temperatury? Czy mają być przewożone w postaci zamrożonej,czy jedynie schłodzonej/ niezmienionej temperaturze?
Pomocna przy wyborze odpowiedniego środka transportu jest wiedza na temat izoterm, chłodni i lodowni, które dla wielu z nas wydają się pojęciami bardzo podobnymi i wręcz mylnie używanymi zamiennie. Izoterma, jest takim środkiem transportu, który zapewnia ochronę przewożonych towarów przed pyłem i wodą oraz ogranicza wymianę cieplną między wnętrzem nadwozia, a otoczeniem. W skrócie mówiąc, izoterma jest wykonana z materiałów termoizolacyjnych, które hamują przenikalność ciepła do jej wnętrza. Zwykle do budowy izotermy wykorzystuje się folię poliestrowo- szklaną czyli laminat, a warstwą izolacyjną jest pianka poliuretanowa lub polistyrenowa. Ten rodzaj pojazdu wykorzystywany jest do przewozu produktów powyżej 0 stopni Celsjusza.
Chłodnia jest rodzajem izotermy, ale wyposażonej w indywidualne lub wspólne urządzenia chłodnicze, dzięki którym przy dość wysokiej temperaturze otoczenia można uzyskać optymalną temperaturę potrzebną do przewożenia danych produktów. Podobnie jak izoterma, chłodnia jest pyło- i wodoszczelna, jest wykonana z takich samych materiałów, jedyna różnica to wyposażenie w agregaty chłodnicze, które pozwalają na przewóz towarów w temperaturze od 0 do -18 stopni.
Lodownia, jest także typem izotermy, przeznaczonym dla transportu artykułów w bardzo niskich temperaturach. W odróżnieniu od chłodni, do obniżenia temperatury nie używa się urządzeń mechanicznych czy absorpcyjnych, a innych źródeł zimna, takich jak suchy lód, płyty eutektyczne, skroplone gazy lub lód w naturalnej postaci. Lodownie zwykle wykorzystywane są do przewozu towarów w temperaturze poniżej – 18 stopni, a utrzymanie temperatury powinno trwać co najmniej 12 godzin, bez konieczności uzupełniania czynnika schładzającego.