Zwykle nie zdajemy sobie sprawy ze znaczenia, jakie dla polskiej gospodarki w ostatnich latach, zaczął odgrywać transport samochodowy (zwany też drogowym'). Wydawałoby się, że jest to tylko jedna z wielu gałęzi transportu . Patrząc definicyjnie, w niej ładunki i pasażerowie przemieszczają się po drogach lądowych przy pomocy, zazwyczaj, kołowych środków transportu - samochodów, ciężarówek, autobusów. Gdy myślimy o takim transporcie to głównie zauważamy zwiększony ruch na drogach i przypisujemy go wzrostowi ilości aut osobowych. Z pewnosćią sporo w tym racji. Bowiem od roku 1989, w którym po polskich drogach poruszało się ok 1 miliona pojazdów, nastąpił gwałtowny, wręcz niebywały, rozwój. W ciągu minionych 20 lat ilość pojazdów na drogach Polski wzrosła bowiem 14 -krotnie!Ten niespotykany w naszych dziejach rozwój oczywiście ma też swoją cenę. Ale to nie jest cała prawda o ruchu na drogach polskich miast i miasteczek. Równie istona zmiana zaszła w dziedzinie usług transportowych odbywających się z wykorzystaniem tej gałęzi transportu. Musimy uświadomić sobie, że usługi te świadczone przez przewoźników drogowych były w 2007 roku odpowiedzialne za blisko 60% całego transportu w kraju! Jeżeli do tego dodamy informację, że w 1989 stanowiły niespełna 10% i wziąwszy pod uwagę wzrost gospodarczy kraju widzimy, że to ładunk, a właściwie przewożące je ciężarówki, sprawiają, że ruch na naszych drogach jest po prostu straszny. Od razu też można sobie odpowiedzieć na pytanie skąd się bierze opłakany obraz naszych dróg! Na marginesie można zauważyć, jak zabawnie w tym kontekście brzmi zdanie z podręcznika nt. transportu, że do zalet transportu drogowego zalicza się m.in. możliwość dowiezienia ładunku lub pasażera bezpośrednio na miejsce przeznaczenia czyli tzw. wysoką dostępność. Niestety wady systemu transportu samochodowego, czyli m.in. energochłonność i szkodliwy wpływ na środowisko naturalne pozostają w mocy.
To wszystko skłania do konkluzji, że nadszedł chyba już najwyższy czas by zastanowić się nad dalszym losem transportu w Polsce. Dodajmy tutaj , że w UE średnio transport samochodowy przewozi tylko 45 % ładunków, a i tak jest to jeden z najwyższych wskaźników na świecie. Np. dla USA wynosi on 33% a dla Rosji ledwie 4% (choc trzeba tu wziać pod uwagę specyfikę tego kraju - odległości). Jeżeli niczego nie zmienimy firmy transportowe swoimi ciężarówkami rozjeżdżą nasze drogi, nawet te wyremontowane i wybudowane za unijne pieniądze.
Przewożenie ładunków wymaga nie tylko odpowiedniego zabezpieczenia, ale także pewności, że ładunek pozostanie stabilny przez całą drogę. W tym celu, pasy transportowe z napinaczem stają się kluczowym elementem w branży logistycznej i przemysłowej. Przygotowaliśmy artykuł blogowy o pasach z napinaczami, które stanowią niezbędny element w bezpiecznym przewozie ładunków transportowych. Zapraszamy do lektury!