W ostatnich dniach rząd opublikował dokument pod nazwą Strategia Rozwoju transportu do 2020 roku. Jednym z najbardziej wartościowych elementów Strategii jest diagnoza stanu obecnego. Ten ostatni raport stwierdza m.in , że straty spowodowane niewydolnością systemu transportowego, który zmusza kierowców do marnowania wielu cennych godzin w korkach oraz jazdy w żółwim tempie, wzrosty z 0,4 proc. PKB w 2000 r. do 0,9 proc. PKB w 2009r. Co jest ogromnym wzrostem, jeżeli uświadomimy sobie, że straty analizowano tylko w miastach. Dalej jej autorzy piszą: „polska infrastruktura drogowa jest jednym ze słabszych podsystemów gospodarki". Mamy wprawdzie prawie 400 tys. km dróg publicznych ale aż ponad 80 proc. to niskiej jakości drogi powiatowe i gminne, a ledwie 0,4 proc. to autostrady lub drogi ekspresowe. Na sieć najważniejszych dróg krajowych składa się 18,6 tys. km, lecz zaledwie trzy piąte z nich jest w dobrym stanie. Nic dziwnego wiec, że transport bardzo boleśnie odczuwa tę sytuację. Ciekawostką jest, że choć od 2000 do 2009r. PKB Polski wzrósł o 41proc to liczba pojazdów samochodowych zwiększyła się aż o 56 proc. To dobra wiadomość, zła jest taka, że w tym samym czasie sieć dróg utwardzonych w Polsce wydłużyła się ledwie o 7,6 proc, skutkiem czego w 2009 r. na 1 km polskich dróg przypadało 70 pojazdów, podczas gdy w UE wynosi to średnio ciut ponad 50 pojazdów. A problemów jest znacznie więcej. Jednym z nich jest bezpieczeństwo drogowe.Nasza średnia liczba ofiar wypadków drogowych jest ponad dwa razy wyższa od unijnej. Szczególnie wyróżniamy się wyjątkowo wysokim udziałem wypadków z udziałem pieszych.
Opisywane zaniedbania prócz znaczenia propagandowego mają konkretny wymiar finasowy. Koszt wypadków drogowych i negatywnego oddziaływania transportu samochodowego na środowisko stanowi blisko 6 proc. PKB - to w realnych pieniądzach dziesiątki miliardów złotych. I są to pieniądze jakie szybko mogą pojawic się w budżecie, jeżeli tylko rządy zadbają o zdecydowaną poprawę jakości dróg. Jakości i ilości : bowiem zdaniem autorów Strategii liczba aut zarejestrowanych wzrośnie z 16,5 min sztuk w 2009 r. do ponad 20 milionów w 2020r. A udział transportu drogowego w przewozie towarów będzie nadal rósł.
Te wyzwania sprawiają, że jest naprawdę przerażające to, że głównym motorem budowy autostrad jest Euro 2012 - wydażenie było nie było jednorazowe. Tymczasem by ładunki na ciężarówkach nie zapchały totalnie krajowych dróg, potrzebowalibyśmy jeszcze Euro 2013 euro 2014, 2015, 2016.....
Przewożenie ładunków wymaga nie tylko odpowiedniego zabezpieczenia, ale także pewności, że ładunek pozostanie stabilny przez całą drogę. W tym celu, pasy transportowe z napinaczem stają się kluczowym elementem w branży logistycznej i przemysłowej. Przygotowaliśmy artykuł blogowy o pasach z napinaczami, które stanowią niezbędny element w bezpiecznym przewozie ładunków transportowych. Zapraszamy do lektury!