Firmowe wyjazdy integracyjne z założenia służą budowie pozytywnych relacji między pracownikami, poprawie komunikacji w firmie, tworzeniu zgranego - a w rezultacie efektywniejszego - zespołu. Jednak, aby wyjazdowa impreza integracyjna przynosiła takie rezultaty, powinna być dla samych uczestników przyjemnością, a nie przykrym obowiązkiem.

Data dodania: 2010-10-20

Wyświetleń: 2316

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak więc zorganizować wyjazd, aby traktowany był przez pracowników jako atrakcja i przynosił korzyści całej firmie? Jak sami pracownicy postrzegają takie wyjazdy i jakie są ich oczekiwania?

W celu odpowiedzi na te pytania, przeprowadziliśmy badanie satysfakcji i oczekiwań pracowników wobec firmowych wyjazdów integracyjnych. Badanie zrealizowano za pośrednictwem platformy internetowej firmy PB Online SP. z o.o. Partenerem badania był serwis HRNews.pl.

Okazuje się, iż w większości wyjazdy integracyjne organizowane są w kraju, w bliskiej odległości od siedziby firmy. Jedynie 10% ankietowanych może pochwalić się uczestnictwem w zagranicznym wyjeździe. Najczęściej na nocleg wybierane są ośrodki wypoczynkowe, 2- lub 3- gwiazdkowe hotele, a najrzadziej gospodarstwa agroturystyczne, rancza czy leśniczówki.

Integracji najbardziej sprzyjają miejsca atrakcyjnie położone pod względem przyrodniczym, jak i kurorty popularne turystycznie, gdyż tam najczęściej wysyłani są pracownicy. Bardzo rzadko się zdarza, by wybór padał na miejsce nieatrakcyjne turystycznie.

  Organizacją takich wyjazdów, firmy w dużej mierze zajmują się samodzielnie (36%). Jednakże, znaczący odsetek firm powierza zadania organizacji imprezy specjalistom zewnętrznym: 27%  skłania się ku temu, aby przynajmniej o część programu zadbała właśnie firma specjalizująca się w tym zakresie; natomiast prawie taka sama liczba przedsiębiorstw (26%) całkowicie oddaje te zadania podmiotowi zewnętrznemu.

Z czego pracownicy są najbardziej zadowoleni?

Dokonując oceny wyjazdów integracyjnych, polscy pracownicy najczęściej wyrażają swoje zadowolenie z panującej na nich atmosfery, z atrakcyjności programu, lokalizacji, sprawnej organizacji oraz standardów noclegowych i wyżywienia. Warto podkreślić, iż zaledwie 5-6% respondentów wypowiada się negatywnie o wspomnianych właśnie elementach.

Czołową pozycję na liście najbardziej ulubionych atrakcji zajmują tradycyjne formy, takie jak: biesiady i bankiety, wycieczki krajoznawcze i zwiedzanie okolic. Równie pożądane okazują się być dyskoteki i dancingi. Podczas tego typu wyjazdów respondenci często też doskonalą własne umiejętności - aż 65% wyraża zadowolenie z pojawiających się w programie szkoleń produktowych, warsztatów i treningów umiejętności psychospołecznych. Respondenci twierdzą wręcz, że biesiady, bankiety, spotkania z wybitnymi osobowościami/mówcami motywacyjnymi, wycieczki krajoznawcze, dyskoteki, szkolenia produktowe oraz szkolenia miękkich kompetencji, powinny być obowiązkowe w programie.

Ciekawostką jest fakt, że na liście najmniej pożądanych elementów króluje aktywne uprawianie sportu. Zdaniem połowy respondentów z programu powinny zniknąć dyscypliny takie jak: nurkowanie, narciarstwo, bungee jumping czy rafting.

Wbrew stereotypowej opinii, większość respondentów nie zgadza się z poglądem, że wyjazdy integracyjne sprzyjają zdradzie i nadużywaniu alkoholu. Choć, jak chodzi o alkohol jedna czwarta respondentów uznała, że nadal konsumuje się go trochę za dużo.

Co istotne, respondenci potwierdzają, że założenia, którymi kierują się firmy przy organizacji wyjazdów integracyjnych, czyli budowanie pozytywnych relacji pracowniczych czy poprawa komunikacji, udaje się zrealizować. Dzięki takim wycieczkom, pracownicy lepiej się poznają, są w stanie efektywniej ze sobą współpracować po powrocie do firmy. 58% uczestników neguje również pogląd, że wyjazdy integracyjne wzmacniają podziały w firmie.

Korzyści są obopólne. Warto więc zaapelować do pracodawców, którzy nie organizują tego typu wyjazdów, o rozważenie wprowadzenia ich do planu działania firmy. Tym bardziej, że w ciągu ostatnich dwóch lat, aż połowa ankietowanych nie uczestniczyła w żadnych wyjazdach integracyjnych, za główną przyczynę podając fakt, że firma w ogóle ich nie organizuje (zdanie 83% respondentów).

Oczekiwania respondentów względem wyjazdu integracyjnego - podsumowanie:

Respondenci w przeważającej większości (91%) uznają, iż najważniejsza jest atrakcyjna lokalizacja, interesujący program, sprawna organizacja oraz atmosfera panująca między uczestnikami. Stawiają oni również na wygodę, stąd nie bez znaczenia jest dla nich standard noclegu oraz jakość wyżywienia.

Co do zasad organizacji, ponad połowa respondentów chciałby, aby pracownicy mieli większy wpływ na ustalanie zakresu i programu wyjazdów integracyjnych. Ponad 40% badanych oczekuje, aby na takie wyjazdy można było zabierać swoje rodziny czy partnerów życiowych i optuje również za wydłużeniem czasu wolnego, który można spędzać według własnego uznania.

Co ciekawe, ten sam odsetek badanych uważa, że do programu powinno się wprowadzić więcej szkoleń i zadań związanych z pracą zespołową.

Badanie zrealizowano metodą ankiety internetowej w serwisie PB Online na próbie 361 respondentów.

 Pełny raport można pobrać na stronie


Licencja: Creative Commons
0 Ocena