Jeśli masz jako takie rozeznanie na polu sprzedaży w sieci pewnie zauważyłeś, że każdy sklep internetowy ma swój regulamin. Tego typu dokument musisz stworzyć także dla swojego sklepu. Obowiązek jego posiadania wynika bowiem z regulacji prawnych. (Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.)

Data dodania: 2010-10-11

Wyświetleń: 2089

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Licencja: Creative Commons

Ustawa ta uzależnia co prawda obowiązek zamieszczenia regulaminu od rodzaju prowadzonej działalności. I tak sprzedaż towarów, a z taką działalnością  związana jest większość sklepów internetowych, nie jest świadczeniem usług drogą elektroniczną. Umowa jest co prawda zawierana drogą elektroniczną ale jej wykonanie, czyli dostarczenie towaru odbywa się w tradycyjny sposób (przesyłka pocztowa, kurierska.) Zgodnie z postanowieniami ustawy nie masz więc obowiązku posiadania regulaminu jeśli przedmiotem sprzedaży są rzeczy materialne. Jeśli natomiast w swoim sklepie zamierzasz obok sprzedaży świadczyć także usługi elektroniczne musisz liczyć się z koniecznością posiadania regulaminu.

 

Tak sprawa wygląda od strony prawnej, naszym zdaniem nawet jeśli nie ma formalnego obowiązku posiadania regulaminu warto go stworzyć, może to bowiem znacznie ułatwić wiele kwestii.

 

Zanim jednak zaczniesz jego tworzenie powinieneś zapoznać się z Ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.) Nakłada ona na przedsiębiorcę zawierającego umowę na odległość obowiązek poinformowania konsumenta o danych teleadresowych, cenie produktów, zasadach i sposobach dokonywania płatności, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy, a także o możliwości odstąpienia od umowy, miejscu i sposobie składania reklamacji. Bardzo ważne jest także udostępnienie informacji na temat możliwości uzyskania kontaktu ze sprzedawcą- kiedy, w jakich godzinach, w jaki sposób. Są to informacje bardzo istotne z punktu widzenie klienta, a regulamin będzie najlepszym miejscem do ich zamieszczenia.

 

Bardzo istotną kwestią jest także ochrona danych osobowych Twoich klientów. Dlatego w regulaminie należy zawrzeć informacje dotyczące praw dostępu do swoich danych przez klientów, możliwość ich edycji, oraz obowiązku bądź dobrowolności podawania niektórych informacji. Klientów będzie także interesować to, czy ich dane będą udostępniane innym użytkownikom.

 

Ty jako administrator swojego sklepu internetowego możesz decydować o celach oraz środkach przetwarzania danych swoich klientów. W sklepie internetowym przetwarzanie danych wiąże się najczęściej z realizacją umowy. By było to możliwe musisz uzyskać odpowiednie dane od klienta tj. Jego imię i nazwisko, adres, adres e-mail oraz numer telefonu.

 

Dobrze by było abyś na swojej stronie zamieścił także informację na temat polityki prywatności w Twoim sklepie. Póki co praktyka ta jest na dużą skalę stosowana w USA i na Zachodzie Europy, ale zaczyna ją stosować coraz więcej sprzedawców w Polsce. Generalnie chodzi o to, żeby poinformować klientów o tym jakie dane będą zbierane, w jakim celu będą przetwarzane, oraz jakie środki bezpieczeństwa będziesz stosował. Co prawda zamieszczanie takiego dokumentu nie jest koniecznie, ale na pewno działa na Twoją korzyść, zwiększa poziom zaufania klientów wobec sprzedawcy a o to nam przecież chodzi.

 

Po co nam właściwie ten regulamin?

Regulamin naszego sklepu będzie odgrywał w nim bardzo ważną rolę. Przede wszystkim sprecyzuje zasady korzystania z naszego sklepu, dzięki czemu kupujący będzie wiedział co mu wolno a co nie. Ponadto jest on jakby częścią umowy, którą zawierasz z klientem, i pod którą musi się on podpisać. Regulamin pełni także funkcję informacyjną – dzięki niemu klient może poznać wszelkie informacje na Twój temat, oraz daje mu gwarancje prywatności i ochrony danych osobowych.

 

Żeby mógł spełniać swoje funkcje musi zawierać precyzyjne sformowania i być napisany prostym, przystępnym językiem. Pamiętaj, że to na Tobie jako właścicielu sklepu spoczywa odpowiedzialność za jakiekolwiek problemy wynikające z niejasnych zasad regulaminu. Musisz postarać się o to, by zasady w nim zawarte były zgodne z prawem oraz nie naruszały interesów konsumentów.

 

Poniżej przedstawiamy listę niezbędnych ustaw, które mają zastosowanie przy tworzeniu regulaminu sklepu internetowego:

 

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.)Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.)Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.);Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, (Dz. U. Nr 141, poz.1176 ze zm.)Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, (Dz.U., Nr 133, poz. 883 ze zm.).

Licencja: Creative Commons
4 Ocena