Personal branding – Strategia marketingowa polegająca na inwestowaniu w budowanie reputacji i zwiększania swej wartości na rynku pracy za pomocą specjalistów ds. wizerunku. Personal branding rozpowszechniony jest szczególnie w anglosaskiej tradycji budowania wizerunku (zarządzanie osobą jako marką). 

Data dodania: 2010-09-19

Wyświetleń: 2117

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Czyli jak promować siebie chcąc pracować na własny rachunek.

 

* Personal branding – Strategia marketingowa polegająca na inwestowaniu w budowanie reputacji i zwiększania swej wartości na rynku pracy za pomocą specjalistów ds. wizerunku. Personal branding rozpowszechniony jest szczególnie w anglosaskiej tradycji budowania wizerunku (zarządzanie osobą jako marką). Strategia personal branding stosowana jest przez osoby publiczne – polityków, dziennikarzy, aktorów, sportowców, ludzi nauki, menedżerów. W Stanach Zjednoczonych konsultanci wizerunkowi budujący reputację osób publicznych są nieodłączną częścią ich sukcesu. W Polsce zadania z zakresu personal branding realizowane są najczęściej przez wyspecjalizowane w działaniach na rzecz marketingu politycznego agencje PR.

 Jak pewnie zauważyłeś(aś) czytając powyższą definicję, jest to narzędzie szalenie ważne w wielu dziedzinach życia oraz biznesu. Również w marketingu sieciowym Personal Branding jest wspaniałym narzędziem i odnosi się do jego głównego elementu. MLM jest biznesem autorytetu a nie jak się najczęściej zakłada, biznesem relacji. Dużo ważniejsze jest tutaj to kim widzą Cię inni a nie jakim dobrym przyjacielem dla nich jesteś. Jeśli wykreujesz swój wizerunek jako ekspert, to ludzie sami będą zwracali się do Ciebie o pomoc.

Ogromną pomocą do kreowania takiego wizerunku jest Internet. Internet szerokopasmowy dostępny jest w 72% domów w Polsce i 6,9% na świecie co znaczy, że dzięki niemu możesz dotrzeć do 28 mln osób w Polsce i 468,1 mln na całym świecie **. Musisz zdecydować tylko w jaki sposób chcesz stać się rozpoznawalny(a).

Jeśli nie chcesz lub na razie nie jesteś w stanie wydawać pieniędzy na budowanie swojej marki, a dodatkowo zastanawiasz się jeszcze czy Ci się to uda, to dobrym wyborem będą tzw. strategie na „dostępność” i na „cudzy autorytet”. Obie charakteryzują się tym, że stajesz się „widoczny dla świata” i rozpoznawalny poprzez systematyczne i częste udzielanie się na różnych portalach społecznościowych, czy forach. Czym w takim razie różnią się te dwie strategie?

Strategia na „dostępność” wymaga od Ciebie stania się ekspertem w dziedzinie, którą wybrałeś jako swój sposób na zarabianie. Jeśli chcesz wykreować swoją osobistą markę, zaoferuj ludziom swoją wiedzę i pomoc. Na pewno obawiasz się, że jest to trudne i że nie widzisz siebie w roli eksperta. To nic. Nie przejmuj się tym, ponieważ takie podejście na początku miała prawie każda osoba, którą znam lub z którą współpracuję. Na szczęście nie musisz być doktorem habilitowanym, żeby dać ludziom wartościową wiedzę. Na początek zacznij interesować się dziedziną, której chcesz się nauczyć, lub zacznij pisać o tym co już teraz Cię interesuje. Początkowo wystarczy, że zaczniesz pisać na swoim blogu 2 artykuły tygodniowo, jednocześnie czytając artykuły innych w tym temacie. Pamiętaj również o tym, że musisz cały czas „pokazywać się” na portalach społecznościowych i ciągle zdobywać nowe znajomości. Nie jest to specjalnie trudne, jeśli jesteś otwarty na poznawanie nowych ludzi. Jeśli nie posiadasz takiej cechy, to ją po prostu nabądź, bo w marketingu sieciowym jest to w zasadzie niezbędne. A jeśli zaczniesz korzystać z portali społecznościowych i for internetowych, to bez problemu poznasz nowych, interesujących ludzi.

Strategia na „cudzy autorytet” niewiele się różni od poprzedniej. Tu także oferujesz ludziom wiedzę i pomoc. Najistotniejszą zmianą jest to, że teksty nie są pisane przez Ciebie, tylko gromadzone z cudzych źródeł. Jest to niejako zbieranie i cytowanie fragmentów tekstów kilku autorów poruszających omawiany przez ciebie temat. Niezbędne jest przy tym powoływanie się na autorytet osoby, którą znamy i która jest już postrzegana jako ekspert. Najlepiej, jeśli ludzie będą mogli zobaczyć, np. na zdjęciach umieszczonych na Twojej stronie, że faktycznie się znacie.

Główną domeną tych dwóch metod jest sprawienie, żebyś był wszędzie, gdzie będą Cię szukać. Niestety w dzisiejszych czasach w przypadku gdy chcesz odnieść w życiu sukces, prywatność musi odejść w zapomnienie. Ja osobiście uważam, że to nic złego. Pod warunkiem, że chodzi wyłącznie o prywatność w świecie biznesu.

Metoda, na „niedostępność” nie wymaga ciągłego udzielania się publicznie. Chodzi tu o to, aby dać coś wartościowego od siebie. Czy to będzie kurs w lekcjach wysyłanych przez e-mail, czy szkolenie video, czy e-book. Ważne, żebyś przynajmniej część swojej wiedzy oferował(a) za darmo. Dzięki temu ludzie nabiorą do Ciebie przekonania i zaufania. Staniesz się w ich oczach ekspertem. Musisz tylko pamiętać tez o tym, że jeśli nadużyjesz tego zaufania, to po pierwsze stracisz zdobyte kontakty, a po drugie nic nie zarobisz.

Dobrze, a jak się promować w Internecie, jeśli nie chcesz udzielać się w publicznych miejscach? Niestety w tej strategii niezbędny jest już kapitał, który pozwoli wypozycjonować Twoją stronę w wyszukiwarkach i na kampanie reklamowe takie jak AdSense.

Niezależnie którą ze strategii internetowych wybierzesz, będziesz miał(a) do czynienia z Personal Brandingiem, czyli marką osobistą. Dlatego musisz zadbać również o swój wizerunek zewnętrzny. Przejdź się do fotografa, albo poproś swojego znajomego, który amatorsko robi ciekawe zdjęcia i zrób sobie sesje zdjęciową. Ubierz się odpowiednio do wizerunku jaki chcesz wykreować. Postaraj się zadbać o to, żebyś zawsze był rozpoznawalny i charakterystyczny. Ludzie powinni Cię zapamiętać i kojarzyć z Twoją marką, czyli Twoim nazwiskiem. Dla niektórych osób lepszym rozwiązaniem może być unikalna nazwa i logo, pod którymi staną się zauważalne.

Kluczowe dla kreowania marki jest również umieszczanie pozytywnych opinii na swój temat, dlatego proś swoich słuchaczy, czytelników, czy znajomych o pisanie komentarzy i opinii o Twoich tekstach.

Gdzie można mnie znaleźć:
www.przemyslaw.pazderski.pl
www.facebook.com
www.blip.pl
www.goldenline.pl
www.twitter.com
www.facebook.com/strona

* Źródło definicji:
www.wikipedia.org

** Wyniki badań znajdziesz na stronach:
www.wirtualnemedia.pl
www.najbardziej.com
www.egospodarka.pl



Licencja: Creative Commons
2 Ocena