W pierwszej kolejności zastanów się, czy chcesz współpracować z firmą Polską, czy zagraniczną. O ile z firmą z Polski musisz jedynie zwrócić uwagę jak długo istnieje, to z firmą zagraniczną trzeba też sprawdzić, czy jej produkt będzie pasował do polskiego rynku.
Jeśli firma jest nowa i istnieje mniej niż dwa lata, to sytuacja może być trudna dla osób, które nie mają jeszcze doświadczenia w sektorze MLM. Jeśli produkt jest powszechnie stosowany i ogólnie znany, będzie trzeba jedynie wypromować jego markę i pokazać ludziom, że warto go używać. Jeśli jednak firma wprowadza innowacyjny towar, konieczne będzie stworzenie dla niego rynku, czyli pokazanie konsumentom, do czego on służy i dlaczego powinni go stosować.
Najlepszym rozwiązaniem dla początkujących networkerów będzie firma, która istnieje na rynku dłużej niż dwa, ale mniej niż dziesięć lat. Powodem jest fakt, że jest ona już stabilna i doświadczona, a produkt zaczyna być rozpoznawalny. Jednocześnie jest jeszcze na tyle młoda, że rynek nie jest jeszcze przesycony jej dystrybutorami. Najczęściej firma taka przeżywa w tym okresie prawdziwy rozkwit, co daje nowicjuszowi wielką szansę na szybki i duży sukces.
W przypadku, kiedy firma jest już bardzo doświadczona i rozpowszechniona, pojawia się problem nie z promowaniem marki, czy tworzeniem rynku, ale ze znacznym przesyceniem towarem i dystrybutorami. Ciężko jest znaleźć osoby, które nie mają jeszcze źródła dostępu do produktu. Firmy takie zaczynają szukać innych sposobów na dystrybucję i często ich wyrób trafia na sklepowe półki, co jeszcze mniej sprzyja networkerom.
Wyciągając z tego wnioski, można je podsumować w kilku zdaniach. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z marketingiem sieciowym, poszukaj firmy młodej, ale już doświadczonej, z produktem powszechnie stosowanym i znanym. Jeśli jednak masz już doświadczenie w budowaniu takiego biznesu, możesz pomyśleć o nowej firmie z innowacyjnym, ale prawdziwie dobrym produktem. Wtedy szanse na duże zyski będą ogromne, ale ryzyko również wzrośnie.
Kiedy już to wiesz, zrób sobie zestawienie interesujących Cię firm i przyjrzyj się samemu produktowi, który oferują. Jest to równie ważny krok jak poprzedni, ponieważ produkt, który stanie się twoim głównym narzędziem i który będziesz polecać, musi odpowiadać również Tobie. Po pierwsze, dlatego że sam staniesz się swoim głównym klientem, a po drugie, dlatego że musisz być do niego w 100% przekonany. Nie da się skutecznie promować czegoś, z czego się samemu nie korzysta albo z czego nie jest się zadowolonym. Poświęć więc na to trochę swojego czasu i zastanów się dokładnie, co najbardziej odpowiadałoby Tobie. Następnie pomyśl, dla jakiego grona odbiorców jest przeznaczony. Przede wszystkim powinien trafiać do ludzi w Twoim wieku (+/- 5 lat), a najlepiej jeśli przedział będzie prawie nieograniczony (np. 14 – 80 lat).
Jak wybierzesz już konkretną firmę, przeczytaj kilka razy jej plan marketingowy, czyli sposób wynagradzania dystrybutorów i zdobywania premii. Ważne, żeby nie był kładziony nacisk głównie na sprzedaż bezpośrednią, ani na duży miesięczny wykup osobisty. Jeśli bez żadnego doświadczenia zwiążesz się z firmą na takich warunkach, a Twój sponsor (osoba wdrażająca Cię w zasady działania firmy i ucząca Cię skutecznego budowania struktury) będzie osobą mało konkretną, może okazać się, że zmuszony(a) jesteś robić kosztowne comiesięczne zakupy, a efekty nie będą widoczne. Dowiedz się też, czy wybrana przez Ciebie firma nie narzuca innych istotnych ograniczeń, np. nie zabrania promowania biznesu w Internecie. Istotną rzeczą jest też możliwość budowania organizacji na zagranicznych rynkach, ponieważ niesie to za sobą duże korzyści finansowe, jak i nieograniczone możliwości w szukaniu nowych kontaktów. Dobrze jest też, jeśli firma organizuje liczne szkolenia dla dystrybutorów i liderów oraz stawia na pomoc i wsparcie.
Ostatnią rzeczą, jakiej należy się starannie przyjrzeć, jest koszt przyłączenia się do firmy. Może on pokrywać wartość produktów, jakie trzeba będzie wykupić na początku, lub materiałów szkoleniowych i reklamowych, pomocnych w promowaniu i sprzedaży towaru oraz w budowie systemu. Czasami zdarza się też tak, że koszt ten nie zawiera żadnych produktów, lecz zazwyczaj jest on wtedy bardzo niski lub wręcz symboliczny.
Stosując się do opisanych tu zasad, wybierzesz najodpowiedniejszą dla siebie firmę, lecz Twoje efekty będą zależały również w dużej mierze od Twojego sponsora i grupy ludzi, z którą będziesz współpracował(a). Ale o tym napiszę w następnym artykule.