Działania te polegają zwykle na wykorzystywaniu znaku towarowego, loga, wizerunku lub postaci kojarzonej z daną marką w celu jej promocji wśród szerokiej szerzy konsumentów.
Merchandising może mieć też nieco inne znaczenie. Często używa się tego pojęcia na określenie sposobów wpływania na zachowania konsumentów poprzez odpowiedni wystrój wnętrza sklepu, odpowiednie ułożenie towarów, itp. Odpowiednia ekspozycja produktu i wszystko to co go otacza ma skłonić klienta do dokonania zakupu.
Czy można stosować to pojęcie w odniesieniu do rynku e-commerce?
Jak najbardziej tak. Zarówno sklepy tradycyjne jak i te oferujące sprzedaż on-line mają ten sam cel: zwiększenie zysków, i w jednym i w drugim przypadku osiągają to przy pomocy technik merchandisingu.
Oto jak moglibyśmy sformułować definicję tego pojęcia w odniesieniu do sklepów internetowych:
E-merchandising to dążenie do maksymalizacji zysku poprzez wywieranie wpływu na klienta dzięki odpowiednio zaprojektowanej stronie www.
Tak jak w tradycyjnym sklepie merchandising skupia się na odpowiednim zagospodarowaniu powierzchni sklepu tak w przypadku sklepu internetowego rolę powierzchni pełni strona www naszego sklepu. Musi być ona tak zaprojektowana by po wejściu na nią klient robił dokładnie to czego od niego oczekujemy. Bez względu na to czy będzie to zakup towaru, zapisanie się do newslettera czy po prostu dodanie opinii lub komentarza.
E-merchandising jest więc bardzo ważnym narzędziem z którego powinni korzystać właściciele sklepów internetowych. Dzięki temu zrozumieją, że sprzedaż on-line nie różni się aż tak bardzo od tradycyjnej sprzedaży, bo zarówno w jednym jak i w drugim przypadku chodzi o zysk.