Atakowanie wyobraźni jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów manipulacji. Pozwala kontrolować emocje i zachowanie twojego rozmówcy. Jeżeli opowiadam zwyczajną historię o tym jak przykładowo głaskałem kota, to mój rozmówca musi sobie wyobrazić to zajście, przeanalizować i utożsamić się ze mną,...

Data dodania: 2007-09-10

Wyświetleń: 5698

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Atakowanie wyobraźni jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów manipulacji. Pozwala kontrolować emocje i zachowanie twojego rozmówcy. Jeżeli opowiadam zwyczajną historię o tym jak przykładowo głaskałem kota, to mój rozmówca musi sobie wyobrazić to zajście, przeanalizować i utożsamić się ze mną, żeby je zrozumieć. Ludzki mózg nie potrafi także odróżniać zaprzeczeń. Jeżeli mówię- nie myśl o tym, że głaskałem kota to mój rozmówca tak czy inaczej musi sobie wyobrazić to zajście na poziomie podświadomym, żeby widział czego ma nie robić. Zarazem jest to też prosta prowokacja. Zakazany owoc zawsze smakuje najlepiej. Prowokować do intensywniejszego wyobrażenia sobie to o czym mówisz można też na inne sposoby. Używa się do tego wyrażeń:

Niewiele osób ma wystarczająco elastyczną wyobraźnię, żeby zrozumieć X
Nie wiem, czy jesteś sobie w stanie wyobrazić X
I tak dalej

Oczywiście są także inne metody wpływania na wyobraźnię innych. Kiedyś na socjologii wykładowca opowiadał o pewnym eksperymencie. Kilka osób zebrało się w jednym miejscu. Osoby te na pierwszy rzut oka nie były ze sobą związane. Jeden przyszedł w dresach, inny w garniturze, itp. Wszyscy wpatrywali się w jeden punkt jakby widzieli coś niezwykłego. Powiem więcej. Zebrało się sporo gapiów i każdy coś tam widział.

Kolejna metoda jest nieco inna. Chodzi o dostosowywanie się do metaprogramów (jest to pewien pryzmat własnych emocji przez który odbieramy świat) odbiorców. W książce „Wywieranie wpływu na ludzi” można znaleźć bardzo dobry przykład. Znajoma autora prowadzi sklep z pamiątkami. Dziwiła się, że nie schodzą jej jakieś figurki. Były dobrze zrobione i miały atrakcyjną cenę. W końcu postanowiła stracić i sprzedać je za połowę ceny. W wyniku pomyłki cena została podwyższona i o dziwo wszystkie zostały sprzedane w bardzo krótkim czasie. Większości ludzi tanie produkty kojarzą się po prostu z tandetą. Podwyższenie ceny sprawiło, że w oczach klientów te figurki stały się lepszą pamiątką z wakacji.

Wyobraźnię ludzi można wykorzystywać na wiele sposobów. Wyobraźnia działa na poziomie podświadomym, niezależnym od logiki. Natomiast jeżeli podświadomość uzna coś za fakt, to logika nie będzie się temu przeciwstawiać.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena