Metafory są niesamowitym narzędziem komunikacji międzyludzkiej i może konkurować jedynie ze zdjęciem lub kwiatami. Jest takie powiedzenie kwiaty mówią więcej niż 1000 słów. Taką charakterystykę ma również metafora. Dobrze dobrana metafora do sytuacji, może przedstawić osobie z którą dyskutujemy cały obraz tego co chcemy przekazać. Warunkiem dobrze dobranej metafory jest to aby rozmówca był emocjonalnie związany z metaforą
Do żeglarza z którym rozmawiamy na temat firmy możemy powiedzieć „ Ta organizacja jest jak dziurawa łódź” „ Trzeba żagle zrefować” „
Jak możemy użyć metafor do przekonania kogoś o swojej racji lub coś wytłumaczyć?
Musimy wiedzieć czym się rozmówca zajmuje. I przytoczyć ciekawą historię na ten temat, która powiązana jest ze wcześniejszym tematem.
I tak np.
Tłumacząc klientowi o nowym produkcie, wiedząc oczywiście że jest kibicem piłki nożnej możesz powiedzieć „Proszę dać szanse temu produktowi, wie pan jak to jest w piłce nożnej, idzie Pan na mecz nie wiedząc jaki będzie wynik. Okazuje się ,że to był wspaniały mecz i jak będzie następny mecz tych drużyn na pewno by chciał Pan pójść prawda?. Dlatego może pan wypróbuje ten produkt„
Metafora jest tak potężnym narzędziem komunikacji ponieważ trafia ona do naszej wyobraźni która stanowi tunel miedzy świadomością i podświadomością. Jeśli coś sobie wyobrażamy to w błyskawicznym tempie przypominamy sobie obrazy, dźwięki i odczucia z tym związane.
Polecam wszystkim dyskutowanie z wyobraźnią, nie z językiem