Bazując na kilku prostych pytaniach ludzie ci uświadamiali sobie, co tak właściwie nimi kieruje, co sprawia, że trzymają się wciąż starych, utartych schematów zachowań.
H = Habitual bevaviours – czyli zachowanie nawykowe.
- Jakie zachowania / nawyki / emocje okazujesz?
- Kiedy, w jakich sytuacjach je okazujesz?
- Co motywuje cię do okazywania tych zachowań / nawyków / emocji?
A = Ask questions – czyli zadawaj sobie pytania.
- W jaki sposób te nawykowe zachowania wpływają na twój codzienny poziom motywacji?
- Czy w jakiś sposób wspierają cię one czy też może raczej ograniczają?
- Czy rzeczywiście są pomocne czy też przeszkadzają?
- Czy dzięki nim osiągasz sukcesy czy też ponosisz porażki?
B = Break the habit – czyli zerwij z nawykiem.
- Jeśli twoje nawykowe zachowanie nie wspierą cię, co i w jaki sposób możesz zrobić już teraz, by zaprzestać jego powielania?
- A jeśli zdecydujesz się trwać przy tym zachowaniu, co lub ile będzie cię to kosztować?
- Jakie korzyści odniesiesz jeśli teraz zdecydujesz się zmienić swoje nawykowe zachowanie?
I = Install new habits - czyli wprowadź w życie nowe nawyki. Zdecyduj jaki nowy nawyk byłby najbardziej odpowiedni i zaangażuj się w jego rozwijanie u siebie przez jakiś okres czasu.
T = Test the new habits - czyli testuj nowe nawyki. Próbuj, testuj swój nowy nawyk. Stale udoskanalaj jego działanie do czasu aż będziesz całkowicie usatysfakcjonowany.
Ingham podkreślił też rolę wizualizacji w procesie zmiany nawykowych zachowań. Wizualizuj siebie już po pomyślnym dokonaniu zmiany. Jest to jedna z potężnych technik, która pomoże ci trzymać się obranej drogi w czasie kiedy będziesz zrywał z dawnymi nawykami.