Sygnatariusze umowy na razie milczą, a pytań dotyczących przyszłości transakcji i jej wpływu na rynek handlu internetowego jest wiele.
Zapowiadana po cichu i nieoficjalnie od jakiegoś czasu, rewolucja, jaką zapoczątkowuje inwestycja Empiku w zakup Merlin.pl, w polskim e-commerce stała się faktem. Jeden z największych i najstarszych sklepów internetowych - Merlin.pl, o ile UOKiK wyrazi na to zgodę, przejęty zostanie przez konkurenta - Empik.
Na mocy podpisanej 8 lipca umowy pomiędzy NFI EMF i jego podmiotem zależnym Empik sp. z o.o. z jednej strony oraz spółką Merlin.pl SA i jej akcjonariuszami z drugiej strony, transakcja w pierwszym etapie ma się odbyć w sposób bezgotówkowy. Fundusz dokona podziału spółki Empik sp. z o.o. i wydzieli z niej pion handlu internetowego tworząc osobną spółkę (o nazwie E-Newco), a następnie wniesie aportem wszystkie udziały E-Newco do Merlin.pl SA. W zamian za ten aport NFI EMF otrzyma 60% akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Merlin.pl SA dających 60% głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.
Inwestor zamierza przeprowadzić IPO Merlin.pl do końca 2012 r., w ramach którego akcjonariusze zbędą wszystkie lub niektóre z należących do nich akcji w spółce. Jeżeli IPO nie zostanie przeprowadzone do tego terminu NFI EMF zapłaci akcjonariuszom tzw. kwotę bazową.