Jak skutecznie rozwijać u uczniów umiejętność czytania i rozumienia w języku angielskim? Mimo nieprzebranej ilości materiałów, zadanie to nie należy do najłatwiejszych.

Data dodania: 2010-05-05

Wyświetleń: 2324

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Teoretycznie uczyć można w oparciu o wszystko, co wpadnie pod rękę. Jakikolwiek tekst napisany poprawnie w języku angielskim (notka prasowa, artykuł, czy nawet teksty zamieszczane w internecie na blogach lub anglojęzycznych forach) może posłużyć za znakomity materiał do nauki czytania ze zrozumieniem w obcym języku. Używanie zróżnicowanych tekstów na pewnym etapie nauki jest wręcz wskazane. Nowoczesna nauka języka angielskiego musi zakładać najróżniejsze sytuacje komunikacyjne, począwszy od tych najbardziej formalnych (pismo urzędowe) do tych najbardziej hermetycznych i slungowych (skrótowa notka na Twiterze).

Wszystko należy robić stopniowo. Nie możemy rzucać naszych uczniów od razu na głęboką wodę, jeśli wielu z nich pływać jeszcze nie potrafi. Serwowanie nietypowych, niepreparowanych tekstów początkującym, nie należy do najszczęśliwszych pomysłów i z całą pewnością zakończy się dydaktyczną klęska wielkiej wagi. Niestety zbyt wiele razy przekonaliśmy się, że raz nadwyrężone zaufanie do języka obcego bardzo trudno później odbudować.

Nauczając języka angielskiego, nie po raz pierwszy musimy iść więc na kompromis i balansować między zapędami przemycania „Real English", a belferskim przywiązaniem do podręcznikowych tekstów, do których uczniowie bardzo szybko nabywają odruch wymiotny. Rozsądnie jest wybierać w takiej sytuacji teksty ciekawe, inspirujące, które jednocześnie będą wyrabiały u naszych podopiecznych wrażliwość na rozumienie nieschematycznych fraz i struktur w języku angielskim.

Cykl "Reading with Paulo Coelho" z magazynu The Teacher stanowi ciekawą propozycję tego typu materiału bazowego. Oprócz zgrabnego kunsztownie napisanego tekstu źródłowego opowiadającego ciekawą historią, każdy artykuł zawiera nieszablonowe pytania, sprawdzające w jakim stopniu i na jakich poziomach uczeń zrozumiał tekst. Dla tego ostatniego, nazwisko brazylijskiego pisarza powinno być atrakcyjnie. Jeśli uczniowie czytają dzisiaj jakieś książki poza szkolnymi lekturami, to właśnie bestsellery pokroju „Alchemika". Coelho dla większości z nich na pewno nie będzie traktowany jak anonimowy nudziarz rodem z podręczników kursowych. Jego teksty, niezależnie od naszego osobistego do nich stosunku, mają specyficzną właściwość przyciągania uwagi. Uczeń mimowolnie zaczyna skupiać się na treści, a nie na formie. Brawo! Tak oto zaplanowany cel dydaktyczny zostaje osiągnięty.

Skuteczność tego typu ćwiczeń możemy przetestować sami. Wydawnictwo The Teacher udostępniło kilka artykułów z serii na swoim profilu na facebook'u, do czego serdecznie zapraszam.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena