Grupa docelowa (inaczej target) jest to grupa osób, do której kierujemy swoje oferty i produkty. Są to nasi potencjalni klienci. Aby sprostać potrzebom swojej grupy docelowej należy nieustannie ją badać. Jeśli mamy odpowiedzi na pytania od naszego targetu to wiemy czego oczekuje nasz potencjalny klient i możemy przystosować produkt do jego potrzeb. Dzięki temu zadowolenie klienta z naszych produktów rośnie.
Jednak pojawia się pytanie: jak badać grupę docelową, jeśli nasza działalność opiera się na Internecie? Najlepiej jest oczywiście zadać kilka pytań potencjalnym klientom. Ale jak to zrobić? Otóż istnieją sposoby badania tagetu również poprzez Internet.
Pierwszym bardzo prostym sposobem jest wykorzystanie do tego celu grup dyskusyjnych i forów. Oczywiście, żeby badania były bardziej wiarygodne muszą to być strony społecznościowe o tematyce związanej z naszą branżą. W takich miejscach możemy rozpocząć wątki z sondą – pytaniem, na które interesuje nas odpowiedź potencjalnych klientów. Jest to wygodna forma badania, a użytkownik serwisu społecznościowego zwykle musi tylko wybrać jedną z opcji odpowiedzi.
Można też w takich serwisach poprosić o wypełnienie ankiety, dając odnośnik do niej. Jednak użytkownicy niechętnie chcą odpowiadać na większą liczbę pytań. Pochłania to znacznie więcej czasu.
Innym sposobem, aczkolwiek podobnym do poprzednich metod, jest umieszczenie sondy na własnej stronie WWW. Daje to o tyle dobre rezultaty, gdyż zwykle osoby odwiedzające naszą stronę są zainteresowane naszą ofertą. Tak więc ich zdanie jest dla nas bardzo istotne. A kliknięcie w jeden z wariantów odpowiedzi zazwyczaj nie stanowi problemu.
Kolejnym sposobem jest zwykłe zapytanie się poprzez e-mail naszych znajomych, którzy zaliczają się do naszej grupy docelowej. Nasi znajomi pewnie z chęcią nam pomogą, a ich szczere odpowiedzi mogą dostarczyć nam ciekawych informacji na temat naszego targetu. Należy jednak pamiętać, żeby nie wysyłać wiadomości do obcych ludzi. Nie chcemy przecież, żeby uznano nas za spammerów.
Skoro już mowa o nieznajomych osobach to można do nich wysyłać pytania pod warunkiem, że zgodzili się na otrzymywanie od nas e-maili różnej treści. Najczęściej tak jest, gdy budujemy listę adresową – zbieramy e-maile, nie łamiąc prawa. W takim wypadku możemy wysłać przykładowo mailing z pytaniem do naszych subskrybentów. Dobrze jest dać coś w zamian za odpowiedź na pytanie. Subskrybent jest wtedy bardziej skłonny odpowiedzieć na nie, jeśli wie, że dostanie coś ciekawego.
Dzięki tym kilku prostym sposobommożna zebrać całkiem ciekawe informacje na temat naszej grupy docelowej, a co za tym idzie przystosować naszą ofertę i produkty do ich potrzeb.