Często początkowi ebiznesmeni popełniają błąd i zaczynają działać w Internecie bez większego zastanowienia. Najczęściej po jakimś czasie projekt upada i tak kończy się przygoda z e-biznesem. Czasami osoba taka wyciąga wnioski i kontytuuje działania w Sieci w innym kierunku. Jednak po co tracić czas na samym starcie na nieprzemyślane decyzje i modele e-biznesowe?
Najłatwiej zacząć działać w e-biznesie w swojej branży. Co to oznacza? Po prostu spośród naszych zainteresowań, zdobytego doświadczenia, wiedzy wybieramy te, które są naszą silną stroną, interesują nas, jeśteśmy ekspertami w tych dziedzinach. W ten sposób wybierzemy tematykę, którą będziemy się zajmować i na której się znamy. Znacznie łatwiej będzie nam tworzyć model e-biznesowy.
Kolejną rzeczą jest ustalenie odpowiedniego modelu e-biznesu, czyli w jakiej formie ma on być. Najprostszą formą będzie prowadzenie bloga lub serwisu z wiadomościami i poradami na wybrany przez nas temat. W tym przypadku możemy zarabiać przykładowo na reklamach lub w programach partnerskich. Możemy też zbudować rozbudowany serwis i wejść w układy z różnymi innymi serwisami. Jeśli nasza strona zawiera bardzo unikalne treści to warto też rozważyć dostęp premium do naszych treści - przykładowo przez mikropłatności za artykuł lub abonament na określony czas do całej zawartości strony.
Gdy czujemy się na siłach i mamy pewność, że nasza wiedza przyda się innym możemy też po prostu sprzedawać ją poprzez różne kursy. Mogą to być płatne kursy online lub offline. W przypadku kursów offline wystarczy tylko taki kurs zrobić raz, wypromować go w Sieci i możemy czekać na rezultaty. Oczywiście to czy taki kurs będzie się sprzedawać, zależy od wielu czynników.
Zanim zacznie się działać w e-biznesie należy przeanalizować sytuację i przeprowadzić symulację swoich działań i oczekiwanych rezultatów. Dobrze jest w tym celu zrobić biznes plan. Da on nam dosyć wyraźny obraz oraz wizję naszej działalności w Sieci. Jest to też jeden z podstawowych błędów jakie robią początkujący e-biznesmeni - nie planują i nie analizują. Możemy mieć genialny pomysł (w naszym mniemaniu), ale po zbadaniu rynku, branży okazuje się, że takich pomysłów jest już dużo i rynek jest nasycony. Albo nasz pomysł jest tak innowacyjny, że potencjalny klient nie wie, że może mu się przydać nasz produkt.
Biorąc powyższe pod uwagę na początku e-biznesu należy zastanowić się w jakiej tematyce chcemy zarabiać, w jaki sposób chcemy zarabiać oraz przy pomocy jakich narzędzi. Trzeba także zastanowić się jakie nakłady finansowe będą nam potrzebne oraz najważniejsze należy zbadać potencjał naszego e-biznesu oraz przeprowadzć badania rynku.