Jakże często szukając informacji o usłudze bądź produkcie nas interesującym korzystamy z usług wyszukiwarki wpisując wyrazy charakterystyczne dla interesującej nas rzeczy (wyrazy kluczowe).
Nie każdy jednak wie, że wyniki zwrotne dzielą się na:
1) Wyniki płatne/sponsorowane - zależne od opłat wniesionych przez reklamodawcę. Widoczne są na żółtym tle, na początku wyników i po ich prawej stronie.
2) Wyniki organiczne/naturalne - budowane na podstawie algorytmu oceniającego jakość poszczególnych serwisów.
Linki sponsorowane to główne źródło przychodów wyszukiwarek i tak w Google stanowią one 99% dochodu. Pozycja na jakiej zostanie wyświetlona reklama jest uzależniona od kwoty jaką reklamodawca jest w stanie zapłacić za każde kliknięcie i popularności danej strony.
Mówiąc o wynikach naturalnych należy zauważyć, że dla wyszukiwarek główne znaczenie ma:
1) Zawartość serwisu i występowanie słów kluczowych/fraz kluczowych,
2) Linki zewnętrzne/odnośniki kierujące nas na daną stronę, ich liczba, ale i jakość strony z której pochodzi odnośnik oraz jego forma,
3) Projekt nawigacji po serwisie, strona powinna być przejrzysta i intuicyjna. Nawigacja wpływa korzystnie na zachowanie użytkownika, łatwość powrotu do przeglądanych strony,
4) Projekt graficzny - wyszukiwarkom grafika to grafika, nie odróżniają jaki tekst został za jej pomocą przedstawiony (nawet jeśli to będzie słowo kluczowe).
5) Techniki spamerskie, niektóre techniki mają na celu oszukanie wyszukiwarki, jednak gdy zostanie ona odkryta, może być przyczyną usunięcia strony z indeksu wyszukiwarki nawet na rok.
Według badań przeprowadzonych przez amerykańska organizację PEW, 92% badanych ufa wyszukiwarkom i uznaje je za bezstronne źródło informacji.
Taka reklama w internecie kusi, a biorąc pod uwagę fakt, że szukając potrzebnych rzeczy w wyszukiwarkach internetowych przeglądamy tylko kilka pierwszych wyników warto zastanowić się nad wypozycjonowaniem naszej strony internetowej. Najlepiej będzie zlecając to specjalistom, którzy na co dzień zajmują się optymalizacja firm w wynikach internetowych. Za pomocą legalnych metod pracują by firma zajmowała górne miejsce w wynikach wyszukiwarki. Dzięki takiej reklamie w internecie mamy możliwość dotarcia do osób bezpośrednio zainteresowancyh naszą ofertą, dzięki czemu nasza reklama nie zostaje zauważona, a klient dokonuje zakupu bezpośrednio z naszej strony.