Na jednym ze szkoleń uczestnik zapytał mnie: „Komu potrzebna jest retoryka?” Nie będzie żadnym nadużyciem z mojej strony jeśli powiem, że wszystkim nam. Dlaczego? Bo każdy z nas w swej codzienności rozmawia z drugim człowiekiem, chce go do czegoś przekonać lub coś mu odradzić, do czegoś zachęcić lub od czegoś odwieść.

Data dodania: 2009-01-23

Wyświetleń: 2889

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Każdy z nas bierze udział w dyskusjach, negocjacjach, polemice, czy to w kręgu rodzinnym, czy na forum biznesowym, politycznym, społecznym, każdy powinien umieć się zaprezentować lub zaprezentować swój pomysł, pracę, możliwości. Przywołajmy w tym miejscu choćby program „Kapitalny pomysł”. O ileż efektywniejsze i efektowniejsze byłyby wystąpienia uczestników tego programu, gdyby prezentując swój „kapitalny pomysł” sięgnęli po bogaty warsztat możliwości retorycznych. W większości popełnili podstawowy błąd: całą energię prezentacyjną skupili wokół tzw. „aspektów autokontrolnych”, czego efektem było znudzenie jury i odrzucenie ich innowacyjnego pomysłu. Gdyby uczestnicy oparli swą prezentację i argumentację nie na syntezie, ale na właściwie dobranych środkach przekonywania wzbudziliby w jury oczekiwane zapatrywania i wyostrzyli ich ciekawość.
Nawet w biznesie liczą się nie tylko cyfry.
Czy już dostrzegacie Państwo, po co nam retoryka?! A nie czujecie się Państwo indagowani i na co dzień poddawani różnorodnym atakom propagandowym czy reklamowym?! Wychodzicie z domu, na murze sąsiedniej kamienicy widzicie napis „Pozwól sobie na odrobinę luksusu”, oglądacie programy informacyjne i znów jesteście atakowani „porażającymi faktami”. I tak dalej. Można bez końca wymieniać różnorodne sytuacje życiowe. W każdej z nich retoryka staje się nauczycielką sprawnego i zwinnego działania czy to werbalnego czy niewerbalnego.
Zapotrzebowanie na retorykę w naszym społeczeństwie jest znaczne. Z roku na rok wzrasta, proporcjonalnie do coraz powszechniejszej świadomości nam należnych praw społecznych, politycznych i gospodarczych.
Chcemy sami stanowić o sobie. Bez manipulacji, bez propagandy, bez ogłupiania.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena