Wielu młodych przedsiębiorców nastawia się od razu na generowaniu maksymalnie dużego przychodu, jednocześnie stroniąc od podejmowania współpracy z wyspecjalizowanymi firmami – gdyż to w ich mniemaniu generuje głównie koszty. Ukryty zysk kryjący się w możliwościach jakie dają usługi B2B, (czyli „business to business”) jest zaś niedostrzegany i w efekcie pomijany. Rozważmy więc możliwości i korzyści jakie mogą one przynieść.

Data dodania: 2008-12-08

Wyświetleń: 3428

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Licencja: Creative Commons

Usługi księgowe

To chyba najpopularniejsza z form współpracy pomiędzy firmami. Jak wiemy prawo podatkowe w Polsce jest bardzo skomplikowane i bardzo łatwo o niezamierzone potknięcie, które kończy się niekiedy poważnymi kłopotami z urzędem skarbowym.
Nie powinno więc dziwić, że w każdym większym znajdziemy przynajmniej kilka biur rachunkowych. Podobnie też w sieci - wystarczy wpisać do wyszukiwarki frazę usługi księgowe Warszawa by zobaczyć jak duża jest konkurencja biur księgowych w samej tylko stolicy!
O ile więc nie mamy naprawdę szerokiej i aktualnej wiedzy z zakresu prawa podatkowego, podjęcie współpracy z biurem rachunkowym będzie wręcz koniecznością i pozwoli zająć się własnym biznesem zamiast walką z urzędnikami. Kwota jaką wydamy na prowadzenie naszej księgowości dla normalnie prosperującego przedsiębiorstwa nie powinna być kłopotem.


Reklama

Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu – i faktycznie tak jest, ale tylko gdy będzie ona dobrze przygotowana. Samodzielne nieskładne działania prowadzone bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego często w ogóle nie przynoszą efektów, albo też efekty te są niewspółmierne z poniesionymi kosztami. Tutaj też pomocne bywają wyspecjalizowane w tej branży firmy – jednakże należy się liczyć z tym, że wolą one prowadzić raczej większe kampanie reklamowe. Jeśli więc planujemy ograniczyć się do minimalnego budżetu lepiej jednak spróbować samodzielnie.

Do reklamy zaliczyć też można zbudowanie własnego serwisu WWW – tutaj jeśli nie mamy dużego budżetu, zamiast do agencji interaktywnej można zwrócić się do freelancerów – czyli samodzielnie działających specjalistów, którzy często za relatywnie niewielkie pieniądze są w stanie zbudować dobry serwis internetowy. Im jednak większy projekt tym bardziej należy się skłaniać w kierunku dużych firm, gdyż samodzielny specjalista może zwyczajnie temu nie podołać.
Na pewno jednak nie należy się brać za budowanie witryny firmowej samodzielnie – wbrew pozorom to naprawdę złożony proces, a dostępne darmowych narzędzi wspomagających nie są w stanie stworzyć profesjonalnego projektu.


Badania marketingowe – tajemniczy klient?

Gdy nasz biznes się rozwinie, często przestajemy mieć władzę nad wszystkimi jego elementami. Przykładowo prowadząc sklep z odzieżą nie będziemy w stanie kontrolować na bieżąco naszych pracowników. A co w przypadku gdy z jednego zrobi się cała sieć sklepów?
Żeby uzyskać wiedzę o tym co można i należy poprawić, jak zwiększyć sprzedaż i co najbardziej przeszkadza klientom, potrzebne będą badania marketingowe. Wachlarz usług jest tutaj bardzo szeroki – od prostych audytów po zaawansowane wieloetapowe badania.
Jednak szczególną uwagę warto zwrócić na dość nowy na naszym rynku rodzaj badań - tajemniczy klient. Usługa ta – jak sama nazwa wskazuje – bazuje na wynajęciu zewnętrznej firmy, która opracuje kilka scenariuszy i jej audytor – czyli właśnie „tajemniczy klient”, zjawi się w siedzibie przedsiębiorstwa próbując dokonać określonych zakupów. Oczywiście powoduje on różne problemy, by zbadać zachowania pracowników na niestandardowe sytuacje, po czym przygotowuje raport z całego spotkania zwracając uwagę na napotkane problemy. Taki audyt pozwala zwrócić uwagę na różne problemy, czy to w modelu sprzedaży, czy w samych pracownikach, co w prosty sposób może prowadzić do poprawienia wyników sprzedaży.


Jak więc widać usługi B2B są najzwyczajniej w świecie pomocne – nie możemy być przecież specjalistami w każdej branży i samodzielnie prowadzić wszystkich tych działań. Oczywiście odpowiednio duże przedsiębiorstwo jest w stanie samodzielnie zbudować komórki zajmujące się poszczególnymi dziedzinami, jednakże w Polsce większość biznesów to niewielkie przedsiębiorstwa, których siła leży właśnie we wzajemnej współpracy.
Licencja: Creative Commons
4 Ocena