W czym może nam się przydać pojęcie segmentacji w odniesieniu do Programów Partnerskich?

Data dodania: 2008-11-19

Wyświetleń: 2100

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Naukowa definicja segmentacji przedstawia nam ten proces jako procedurę dokonywania podziału rynku na względnie jednorodne grupy konsumentów w celu przygotowania takiego produktu (lub usługi), który wyjdzie naprzeciw ich potrzebom.

Głównie ta problematyka odnosi się do prowadzenia własnego biznesu - badań rynkowych oraz marketingowych w kierunku, w którym chcemy, aby nasz biznes rozpoczął swoje działanie.

Rodzi się pytanie, czy tę metodę można by skutecznie odnieść do Programów Partnerskich, aby móc lepiej i efektywniej podchodzić do ukierunkowywania działań na rzecz swoich Partnerów? Moim zdaniem - jak najbardziej - zwłaszcza jeśli chodzi o dobieranie i udostępnianie właściwych narzędzi, które przyczynią się do lepszego funkcjonowania Programu.

Na samym początku powinniśmy sobie zadać pytanie, czy na pewno znamy na tyle dobrze swoich Partnerów, aby móc we właściwy sposób do nich docierać. Oczywistym jest, że każdego Partnera z osobna nie poznamy, zwłaszcza jeśli nasz Program Partnerski tworzy ogromna liczba Partnerów. Nie mniej jednak możemy w pewien sposób poznać ich preferencje, sposób działania i ich oczekiwania względem nas - czyli jak możemy im ułatwić działanie w naszym Programie Partnerskim. W tym celu możemy przykładowo posłużyć się badaniem ankietowym, gdzie skupiając się na odpowiednio dobranych pytaniach możemy wyselekcjonować niektóre cechy, które łączą naszych Partnerów.

Kiedy zbierzemy odpowiednie informacje odnośnie Partnerów, możemy działać dalej. W segmentacji przeprowadzanej dla konkretnego biznesu zwykle bierzemy pod uwagę czynniki geograficzne, demograficzne oraz psychograficzne. W ten sam sposób możemy również odnieść się do potrzeb wysuwanych przez naszych Partnerów.

Czynnik geograficzny jest dla nas nie tyle istotny z punktu widzenia, skąd pochodzą nasi Partnerzy, ale bardziej - gdzie oni chcieliby działać. Jeżeli nasze produkty są na tyle uniwersalne, że można je rozprowadzać i promować również poza granicami Polski, a posiadamy w swoich szeregach Partnerów, którzy chętnie działaliby również na rynkach zagranicznych, to możemy w ten sposób skutecznie przygotowywać materiały promocyjne również dla Klientów zagranicznych, aby umożliwić Partnerom zainteresowanym na tego typu promocją, efektywne działanie właśnie w tym kierunku.

Czynniki demograficzne również mogą mieć dla nas istotne znaczenie, jeśli chodzi o Partnerów. Po przeprowadzonym badaniu może się przykładowo okazać, że nasi Partnerzy, to głównie ludzie młodzi, którzy stawiają na innowacyjność i którym z łatwością przyjdzie poznawanie nowych możliwości działania. W takiej sytuacji na pewno dobrze byłoby udostępniać w ramach różnych narzędzi i materiałów promocyjnych coraz to nowsze rozwiązania, podsuwać ciekawe pomysły z wykorzystaniem najnowszych technologii, ale jednocześnie łatwo dostępnych (filmiki nagrywane kamerami internetowymi udostępniane w przeznaczonych do tego portalach, nagrania głosowe, prezentacje multimedialne, animacje i wiele innych możliwości, które ciągle pojawiają się w Sieci). Możemy się także spotkać z sytuacją, że naszymi Partnerami okażą się głównie ludzie w średnim wieku, których nie do końca kręcą innowacje i nowinki technologiczne, ale bardziej stawiają na dobrze im znane narzędzia, bez niespodzianek i ryzyka. Wówczas możemy zdecydować się na udostępnianie narzędzi, które sprawdzają się w każdej sytuacji (gotowe teksty promocyjne, bannery do umieszczania na swoich blogach, czy też stronach, ciekawe zdjęcia, czy obrazy do danej akcji marketingowej itd.).

Ostatnią grupą czynników są cechy psychograficzne i to one mogą się właściwie najbardziej przydać we właściwym dopasowywaniu narzędzi do potrzeb naszych Partnerów. W tym kryterium ważny jest styl życia Partnerów, ich sposób postrzegania działania w Programach Partnerskich, osobowość, cechy charakteru, postawy itp. Jeżeli dobrze poznamy naszych Partnerów od tej strony, możemy pomagać im w promowaniu, dopasowując swoje działania do ich preferencji. Przykładowo jeśli okaże się, że nasi Partnerzy to w dużej mierze osoby, które potrzebują bodźca do działania, to możemy śmiało wywnioskować, że musimy często i systematycznie podsuwać im nowe narzędzia i pomysły oraz motywować do działania. Natomiast w odwrotnej sytuacji, jeśli naszymi Partnerami głównie okażą się ludzie, którzy sami siebie napędzają do działania, nie potrzebują ciągłej motywacji, to możemy skupić się bardziej na samych narzędziach i ich udostępnianiu bez konieczności tak częstego przypominania i pobudzania do działania.

Jak widać, sama segmentacja i wysuwanie wniosków na jej podstawie nie jest trudna, najważniejsze i najtrudniejsze jest jednak w tym temacie właściwe poznanie naszych Partnerów i ich priorytetów. Co innego jeśli dopiero rozpoczynamy działanie w e-biznesie i rozkręcamy własny Program Partnerski. Wówczas, najpierw odnosząc się do naszych produktów, czy oferowanych usług, możemy od razu sprecyzować, jakich Partnerów chcielibyśmy pozyskać i jakimi narzędziami będziemy im ułatwiać pracę, a następnie jasno przedstawić profil działania własnego Programu Partnerskiego.

Rozpoznanie potrzeb Partnerów jest sztuką, która się przydaje, aby móc dobierać narzędzia, które zostaną wykorzystane w pełni oraz aby współpraca pomiędzy nami i naszymi Partnerami układała się jak najlepiej.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena