Zarządzenia firmą zdecydowanie nie jest czymś co należy do najłatwiejszych czynności. Praktyka zarządzania i prowadzenie całej organizacji firmy na przestrzeni lat uległa bardzo dużej zmianie. Do niedawna idea zarządzania była znacznie bardziej uproszczona. Pracownik przychodził na określoną ilość godzin do pracy, wykonywał powierzone mu obowiązki, a po zakończeniu ich opuszczał firmę zazwyczaj zapominając o tym jakie są uzgodnione cele przedsiębiorstwa. 

Data dodania: 2021-12-06

Wyświetleń: 590

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Zarządzanie przez cele, czyli ewolucja systemu motywacyjnego

Czy to oznacza, że pracownik tego typu jest osobą niekompetentną i nie nadaje się do pracy w Twojej firmie? Odpowiedź brzmi nie. Wymagana jest tutaj jednak skuteczna technika zarządzania, która polega na realizacji celów firmy, tak aby każdego pracownika zmotywować do dążenia ku wspólnemu celowi.

 

Realizacji celów firmy - zarządzanie

Technika, która pozwala na lepsze zmotywowanie pracownika do działania na rzecz firmy nazywa się zarządzanie przez cele.Z drugiej strony jest to bardzo trudny system do wdrożenia, który ma w sobie wiele pułapek, a niekiedy też paradoksów. Jednak, gdy taki system jest wdrożony do firmy odpowiednio to możemy liczyć na bardzo dobre wyniki prezentowane przez naszych pracowników. Pozwala on zniwelować niskie zaangażowanie w firmie jak też polepszyć jej dobre funkcjonowanie. Jakie są podstawy dobrego zarządzania przez cele?

Powiązanie celów indywidualnych

Cel firmy jak np. dobre opinie klientów czy pięcie się do góry względem konkurencji dla zwykłego pracownika może być pojęciem nieco abstrakcyjnym. Ważne jest zatem to, aby przedstawione przez kierownictwo cele były transparentne, czytelne i najlepiej policzalne. Mówiąc, że cel ma być policzalny, oznacza to, że najlepiej gdy jest przedstawiony w liczbach. W przypadku motywowania pracownika z działu handlowego ważne jest aby przedstawić mu w liczbach jaki jest w danym miesiącu cel sprzedażowy. Pracownik wówczas wie dobrze jak ma poprowadzić swoje obowiązki w danym miesiącu. Z zarządzaniem przez cele ściśle związany jest również dobry i zrozumiały system wynagrodzeń. Cała idea zarządzania przez cele opiera się na motywacji pracownika. Wracając do przykładu powyżej, gdy pracownik działu handlowego osiągnie zadowalające wyniki (osiągnie cel) to należy mu się adekwatna do zaangażowania premia.

 

Paradoksy w instytucjach publicznych

W wielu instytucjach publicznych możemy natknąć się na dosyć dziwne zdarzenia, które wykluczają zastosowanie zarządzania przez cele. Popularnym przykładem tutaj są służby policyjne. Oczywistym jest, że ich celem jest zachowanie bezpieczeństwa. Jednak premie przyznawane mogą być za dobre wyniki w łapaniu kierowców, którzy źle zaparkowali pojazd. Nie zwiększa to zbytnio bezpieczeństwa. W tym przypadku cel zostaje źle nadany, lecz ilość mandatów, za które można otrzymać premie jest policzalny i logiczny dla pracownika.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena