Boty internetowe stanowią niezwykłe ułatwienie nie tylko w sprzedaży czy obsłudze klienta, ale ich kreatywne zastosowanie może znacznie ułatwić i uatrakcyjnić proces rekrutacji. 

Data dodania: 2018-07-02

Wyświetleń: 889

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wykorzystanie chatbotów w procesie rekrutacyjnym

Chat z botem to wciąż niestandardowe rozwiązanie, które odpowiednio zaprojektowane, przyciągnie do naszej firmy najlepszych kandydatów.

Od kilku lat jesteśmy świadkami zmian na rynku pracy. Tak zwany rynek pracownika ma się dobrze, a znalezienie odpowiednich kandydatów na potrzebne nam stanowiska, szczególnie w niektórych branżach, stanowi nie lada wyzwanie. Zmienia się też profil obecnych na rynku pracy – to coraz częściej osoby nieznające świata przed internetem, spędzające w nim większość swojego dnia, sprawnie poruszające się po jego zakamarkach. Wyzwaniem staje się tu zainteresowanie i przyciągnięcie najlepszych z nich. Z pomocą przychodzą chatboty, które mogą wyręczyć nas w najbardziej żmudnych zadaniach, tworząc przy tym wizerunek firmy nowoczesnej i kreatywnej.  

Chatboty rekrutacyjne dla każdego

Boty internetowe są na tyle uniwersalnym narzędziem, że przydadzą się zarówno w wielkich korporacjach, przeprowadzających kilka rekrutacji jednocześnie i przyjmujących zgłoszenia od dziesiątek kandydatów, jak i w niewielkich firmach, przyciągając samą swoją formą chętnych. W przypadku wielu zgłoszeń, chatboty przyjmą je, posegregują, odpowiedzą na najczęściej zadawane pytania. Tym samym ułatwią pracę osobom zajmującym się rekrutacją, tak aby te mogły skupić się na kontakcie z odpowiednimi kandydatami. Międzynarodowa sieć hoteli Marriott uruchomiła chatbota Marriott Careers, który przybliża filozofię firmy w kwestiach istotnych dla pracowników, odpowiada na najczęściej zadawane pytania odnośnie kariery, ułatwia szukanie odpowiednich stanowisk i samą aplikację.

Gdy poszukiwania idealnego pracownika nie idą tak sprawnie, chat z botem może stać się wabikiem i na tyle niespotykaną formą rekrutacji, że zachęci do zgłoszeń większą liczbę osób. Samo to narzędzie może sprawić, że zainteresują się naszą firmą ci, którzy wcześniej jej nie znali.

Jak przyciągnąć najlepszych?

Niestandardowe narzędzie to jedno, jednak równie ważny jest sam pomysł na rekrutację. Boty internetowe dają nam tu pole do popisu. Na samym początku tworzymy osobowość chatbota, w końcu rekrutacja nie zawsze musi być poważna (szczególnie ta prowadzona na chacie). Wybieramy, jakie moduły ma zawierać – czy ma to być tylko wyszukiwarka wolnych stanowisk, czy chcemy przy okazji pokazać kandydatom filozofię naszej firmy (jako tekst, zdjęcia czy krótkie wideo).

Ciekawym rozwiązaniem jest dodanie do chatbota elementów nauki, np. w formie newslettera o nowościach i ciekawostkach z branży. Zainteresujemy nim osoby chcące podnosić swoje kompetencje, a dzięki powiadomieniom push, przypomnimy im o sobie i utworzymy kolejny kanał komunikacji. Chatboty, także te używane w procesie rekrutacji, potrzebują promocji jak każde inne narzędzie internetowe. Uruchamiając reklamy typu click-to-messenger, możemy targetować je dokładnie na te osoby, na których nam zależy. Być może, nawet jeśli obecnie nie szukają aktywnie pracy, widząc taki sposób rekrutacji na swojej tablicy, wejdą w chat i tym samym zobaczą co mamy do zaoferowania.

Employer branding

Korzystanie z chatbotów w procesie rekrutacji możemy potraktować jako jeden z etapów employer brandingu, czyli budowania wizerunku pracodawcy. Wizerunek firmy jest coraz ważniejszy już nie tylko wśród jej potencjalnych klientów, ale również osób dla niej pracujących. Firmy dobrze wiedzą, ile warty jest doświadczony pracownik i coraz więcej wysiłku wkładają w to, aby najpierw go zdobyć, a później zatrzymać.

Wiele z nich, oferując przeróżne benefity, zapomina o samym procesie rekrutacji, przez który wartościowy kandydat może zrezygnować jeszcze przed pierwszym dniem pracy. Zdarza się, że nawet nowoczesne firmy poszukują pracowników w sposób nieefektywny i stresujący zarówno dla kandydatów, jak i dla osób zajmujących się HR. Dobrze zaprojektowany chat z botem, już od samego początku łamie bariery i kreuje pozytywny wizerunek pracodawcy.

Chatboty zadziałają nie tylko w branżach kreatywnych (mogąc przyjmować m.in. portfolio kandydatów) czy związanych z nowymi technologiami, ale odpowiednio zaprojektowane sprawdzą się w niemal każdym biznesie. Stanowią rozwiązanie win-win – odciążają pracodawcę w najbardziej czasochłonnych etapach procesu i przyciągają chętnych, przy tym eliminując wśród nich pierwszy stres.

Pamiętajmy o tym, że chatbot rekrutacyjny powinien być dopracowany w każdym calu – to w końcu pierwszy punkt styku kandydata z naszą firmą. Wykonajmy więc ten jeden krok więcej, niż konkurencja i tym samym przyciągnijmy do siebie najlepszych z najlepszych.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena