Według badań Wyższej Szkoły Marketingu w Poznaniu niemal 60% polskich firm nie korzysta z usług copywriterów. Część z nich nie ma takiej potrzeby, ponieważ nie komunikuje się za pomocą słowa pisanego z klientami. Przeważająca jednak część przedsiębiorstw ogranicza w ten sposób swoje szanse na sukces. Po co ci copywriter i co może dla ciebie zrobić?

Img

Copywriter – nie tylko slogany reklamowe

Wbrew utartemu wyobrażaniu, copywriter nie zajmuje się jedynie wymyślaniem spotów i sloganów reklamowych. Specjalizacji jest znacznie więcej, oto najważniejsze z nich:

- content copywriting – zajmuje się tworzeniem treści na potrzeby komunikacji z klientami w internecie. Wśród tekstów wyróżnić można: poradniki, artykuły promocyjne i sponsorowane, notatki prasowe, wpisy na profile social media, opisy produktów.

- seo copywriting – tutaj copywriter zajmuje się przede wszystkim tworzeniem treści pod pozycjowanie serwisu, częściowo pokrywa się to z rolą content copywritera,

- klasyczny copywriting – klasyczne hasła reklamowe, spoty radiowe i telewizyjne, treści do katalogów, ulotek, teksty sprzedażowe.

Jak widać – zakres jest dość spory. Część tych działań zlecić możesz pracownikowi z odpowiednimi umiejętnościami lub zająć się nimi samodzielnie. Są jednak aspekty, do których zdolny copywriter jest nieodzowny. Są to wszystkie teksty, które mają pozyskać dla ciebie klienta. Tekst reklamowy jest niczym twój dział sprzedaży. Skuteczny jest w stanie wygenerować oszałamiające efekty. Dane, które przytoczyliśmy wyżej, pokazują, że prawdopodobnie twoja konkurencja odpuściła temat. Ty walcz.

Na co zwrócić uwagę przy współpracy z copywriterem?

Decydując się na współpracę z copywriterem powinieneś określić cel, który ci przyświeca. Jakie działanie tekst powinien wywoływać wśród czytelników? Mają zadzwonić, kupić produkt, odwiedzić twoją restaurację? A może potrzebujesz poradnika, który wespnie się wysoko w przeglądarce Google i zyska wiele wyświetleń (jednocześnie budując ekspercki wizerunek twojej firmy)?

Jeśli trudno jest ci skonkretyzować swoje oczekiwania – poproś o to copywritera na początku współpracy. Osoba z doświadczeniem będzie umiała ci pomóc oraz określić, jakie efekty wywołały jej poprzednie prace. To także dobre kryterium, pozwalające ocenić zakres działania copywritera.

Kolejnym ważnym aspektem jest brief. Decyduj się na firmy, które zaczynając współpracę, dążą do uzyskania jak największej ilości informacji. Niekoniecznie musi to być brief, wystarczy lista pytań o to, jakiego rodzaju tekst chcesz uzyskać.

Zanim copywriter przystąpi do współpracy – należy podpisać umowę. Poproś o jej szkic na początku. Nie zalecamy współpracy z firmami, które takowej nie proponują. W razie problemów umowa pozwala rozwiązać wiele z nich, bez uciekania się do sprawy sądowej. W umowie zwróć uwagę na to, czy firma copywriterska oferuje poprawki do tekstu, jak skonstruowany jest zapis odnośnie przeniesienia praw autorskich oraz jak wyglądają kwestie terminów, odstąpienia od umowy i kar za niedotrzymanie warunków.

I najważniejsze zalecenie: poproś o portfolio wcześniej wykonanych prac. Jeśli twoje zlecenie jest specyficzne i chcesz mieć gwarancję, że dana firma podoła – możesz poprosić o próbkę tekstu. W przypadku najlepszych copywriterów musisz się liczyć z tym, że będzie ona płatna. Na darmowe testy zgadzają się jedynie osoby bez dużego doświadczenia.

Licencja: Creative Commons