Firmy zajmujące się handlem międzynarodowym z pewnością spotkają się z sytuacją, gdy następuje zwrot towaru.

Data dodania: 2017-11-28

Wyświetleń: 2712

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zwrot towaru nie jest rzeczą niezwykłą. Bardzo często przysłowiowy Kowalski może spotkać się z taką sytuacją. Kupujemy coś w sklepie i okazuje się, że z jakiejś przyczyny chcemy bądź musimy, zwróci towar. Obecnie nie stanowi to żadnego problemu. Najpierw kupujemy towar, okazuje się, że jednak coś zwracamy, oddajemy i czekamy na decyzje sklepu.

Tak wygląda to z perspektywy osoby fizycznej, która dokonuje zakupu na terenie Unii Europejskiej. Zupełnie inaczej wygląda to z perspektywy firmy, która zajmuje się wymianą handlową z podmiotami znajdującymi się poza obszarem Unii Europejskiej. Bardzo często zdarza się tak, firma zamówiła jakiś konkretny produkt, a otrzymuje zupełnie inny. Niekiedy zdarza się tak, że otrzymujemy produkt, niestety jest on wadliwy.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że te dwie opisane wyżej sytuacje, są takie same (zwrot towaru w obrębie Unii Europejskiej oraz zwrot towaru, gdzie jedną stroną jest podmiot w Unii Europejskiej a w drugą strona znajdująca się poza terytorium Unii). W drugim przypadku jest jeszcze odprawa celna. Wbrew pozorom nie jest to jednak takie proste. Przyda nam się z pewnością informacja celna, która pomoże w przypadku procedury zwrotu towaru. Przed rozpoczęciem procedury zwrotu, warto dowiedzieć się czegoś na ten temat. Można korzystać ze stron kompetentnych firm, które krok po kroku pomogą nam przeprowadzić ten proces. Można również korzystać z internetu lub korzystać z informacji celnej.

Zwrot towaru

Jakie są rodzaje zwrotów towaru?

  • Zwrot towaru wyeksportowanego. Taki przypadek występuje, gdy firma wysyła towar z obszaru Unii Europejskiej. Miejscem docelowym takiego eksportu jest firma znajdująca się poza Unią Europejską. Została dokonana odprawa celna w eksporcie. Urząd celny po opuszczeniu granicy Unii Europejskiej nadał komunikat IE599. Niestety, gdy towar dotarł do odbiorcy, okazało się, że ma zostać zwrócony firmie (przyczyny takiego zwrotu mogą być różne: na przykład został wysłany nieprawidłowy towar, towar może też być uszkodzony w transporcie lub może być inna przyczyna zwrotu). Gdy zwracany towar dociera do granicy Unii Europejskiej, Urząd Celny żąda zapłaty należności celno-podatkowych. Czy istnieje możliwość, aby je nie płacić? Jaką najlepiej zastosować procedurę.
  • Zwrot towaru zaimportowanego. Taki przypadek może zobrazować taki przykład. Firma zamówiła towar, aby dotarł na teren Unii Europejskiej. Eksporter, który wysyła towar, do wspomnianej wcześniej firmy znajduje się poza obszarem Unii. Towar dociera na granicę, odbywa się odprawa celna, zostają wyliczone należności celno-podatkowe i importer je opłaca. Towar w końcu zostaje dostarczony do odbiorcy. Na miejscu okazuje się, że zakupione przedmioty trzeba będzie zwrócić (Tu również mogą być różne przyczyny: uszkodzony towar, błędny towar został wysłany). Należy odesłać towar. Z eksportem nie ma problemu, ale zostaje problem należności celno-podatkowych zapłaconych w momencie, gdy ten towar był pierwotnie odprawiany. Czy warto starać się o zwrot należności celno-podatkowych? Jaką zastosować procedurę?


Wbrew opiniom procedura: odprawa celna zwrot towaru nie należy do łatwych. Czy starać się o zwrot należności, czy też nie? Czy ponownie płacić za należności? Powstaje wiele pytań, na które w tak krótkim tekście nie sposób odpowiedzieć. Prowadząc działalność gospodarczą, która zajmuje się obrotem z krajami spoza Unii Europejskiej, warto posiadać, chociażby elementarną wiedzę. Zachęcam do poszerzania tematyki zwrotów towaru. Jeżeli macie problemy opisane wyżej szukajcie na stronach zajmujących się tematyką celna lub w informacji celnej.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena