Układ klimatyzacji w samochodzie, jak każdy inny układ wymaga od nas wymiany części co jakiś czas. Elementy, które są zbyt długo eksploatowane, ulegają uszkodzeniu lub zatarciu. Dziś sprawdzimy, jak prawidłowo wymienić sprężarkę do klimatyzacji.

Data dodania: 2017-10-19

Wyświetleń: 1071

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Sprężarka do klimatyzacji - jak wymienić?

Musimy pamiętać, że wymiana zatartej sprężarki wiąże się z przeczyszczeniem całego układu klimatyzacji. Należy wykorzystać specjalnie przeznaczonym do tego płynem do czyszczenia klimatyzacji oraz przy użyciu  profesjonalnej maszyny do tego celu. Krążą przekonania, że płukanie możemy wykonać za pomocą azotu lub czynnika chłodniczego, ale absolutnie nie wolno tego robić - jest to po prostu bezskuteczne. Gwarancję prawidłowo wykonanego płukania jest użycie specjalistycznego płynu pod dużym ciśnieniem, używając przy tym metody pulsacyjnej.

Po wypłukaniu całego układu należy w pierwszej kolejności wymienić osuszacz (filtr czynnika chłodniczego) na całkiem nowy. Jeśli chcielibyśmy się skusić na używane osuszacze, to podkreślamy, że są one tak samo bezużyteczne, jak używany filtr oleju w silniku. Co więcej, taki osuszacz należy zamontować w czasie dwóch godzin od rozpakowania, ponieważ bardzo szybko absorbuje wilgoć z otoczenia i po tym czasie może stać się nieprzydatny. Po zamontowaniu należy uszczelnić układ oraz wykonać próżnię.

Bardzo często należy także wymienić skraplacz (chłodnica klimatyzacji), ponieważ ze względu na jego konstrukcję, nie jesteśmy w stanie go dokładnie opłukać.

Należy także pamiętać o tym, by koniecznie wymienić dyszę dławiącą, a jeśli układ klimatyzacji jest wyposażony w zawór rozprężny, trzeba go wymienić lub dokładnie wyczyścić.

Tuż przed montażem kompresor zalewamy odpowiednią ilością oleju, którego parametry są określone na tabliczce znamionowej lub naklejce znajdującej się na korpusie sprężarki. Oczywiście olej do sprężarki wlewamy przez otwór wlewowy. Zdarza się, że kompresor nie posiada korka wlewu. W takiej sytuacji olej dozujemy przez port serwisowy niskiego ciśnienia w układzie klimatyzacji.

Jeśli do napełnienia sprężarki użyjemy stacji klimatyzacji, może to doprowadzić do uszkodzenia kompresora, ponieważ w początkowej fazie pracy będzie on pracował na sucho.

Jeśli już uzupełniliśmy olej, należy powoli przekręcić kilka obrotów wałem sprężarki, by olej mógł się równomiernie rozprowadzić.

Wymiana sprężarki do klimatyzacji nie musi być trudna, należy jednak trzymać się powyższych zasad. Zapewne każdy mechanik tego rodzaju czynności potrafi przeprowadzić z zamkniętymi oczami.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena