Jeśli ktoś zna budowę i mechanizm działania układu chłodniczego, będzie wiedział jak działa układ klimatyzacji. Najpierw przyjrzyjmy się cechom wspólnym tych dwóch układów:
- służą do chłodzenia
- obecność czynnika chłodzącego, chłodzonego przez chłodnicę
- odpowiednikiem parownika w układzie klimatyzacji jest nagrzewnica w układzie chłodniczym
Oczywiście obydwa układy różnią się zastosowaniem. Układ chłodniczy zapobiega podwyższeniu się temperatury silnika, natomiast układ klimatyzacji pozwala regulować temperaturę wewnątrz samochodu. Istotną różnicą jest też obecność sprężarki w układzie klimatyzacji. Sprężarka wprawia w ruch czynnik chłodzący oraz go spręża. Sprężenie czynnika powoduje chłodzenie. Proces chłodzenia wygląda następująco:
czynnik w postaci cieczy trafia do skraplacza, w procesie sprężania powstają duże ilości ciepła, które jest oddawane przez chłodnicę klimatyzacji, następnie czynnik trafia do parownika, gdzie następuje proces rozprężenia - czynnik zamienia się w gaz, a to powoduje zmniejszenie się temperatury powietrza, które przez otwory wentylacyjne trafiają do wnętrza samochodu.
Kompresor klimatyzacji jest więc pompą ssąco-tłoczącą i urządzeniem sprężającym. Sprężarka zasysa więc czynnik z parownika i tłoczy go do skraplacza. Proces ten zachodzi naprzemiennie.
Możemy wyróżnić dwa rodzaje sprężarek: o zmiennej i stałej pojemności.
W sprężarkach tłokowych o zmiennej pojemności (które znane są także jako CVC) kąt pochylenia tarczy jest regulowany dzięki sprężynom reagującym na ciśnienie w układzie klimatyzacji. Za regulację sprężenia czynnika odpowiada elektrozawór. Jeśli jest niska prędkość obrotowa silnika, stopień sprężania zostaje zwiększony i analogicznie, jeśli prędkość obrotowa silnika wzrasta, wtedy stopień sprężania się zmniejsza. W związku z tym, że sprężarki CVC nie mają zamontowanego sprzęgła włączającego, mają kilka wad. Należą do nich: niska trwałość spowodowana ciągłą pracą, wrażliwość na ubytki czynnika chłodzącego, większe prawdopodobieństwo uszkodzeń mechanicznych.
W kompresorze o stałej pojemności tłoki pracują zawsze w tym samym tempie i pompują niezmienną ilość czynnika chłodzącego. Sprężarka ta jest jedynie uzależniona od prędkości obrotowej silnika. Im jest większa, tym sprężarka ma większą wydajność. W tym przypadku sprężarkę włącza i wyłącza sprzęgło elektromagnetyczne.
Jeśli chcemy, by sprężarka nie była narażona na usterki, musimy dbać o cały układ klimatyzacji, który powinien być regularnie serwisowany. Wtedy możemy być narażeni tylko na naturalne zużycie się części kompresora. Niestety pewne niedopatrzenia mogą doprowadzić do zatarcia się sprężarki. Może mieć na to wpływ brak oleju w układzie klimatyzacji lub dostanie się do niego zanieczyszczeń. Do awarii sprężarki może też prowadzić zbyt duże dodanie czynnika lub oleju.
Sprężarka do klimatyzacji jest urządzeniem, które jest zbudowane z małych, misternie wykonanych elementów. Awaria tego elementu może przysporzyć wiele kłopotu i narazić nas na koszty. Warto wiedzieć, jak działa sprężarka i na co może być narażona podczas pracy. Odpowiednie dbanie o cały układ klimatyzacji powinien jednak nas uchronić przed awariami tego typu.